Submissions

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Submission Preparation Checklist

As part of the submission process, authors are required to check off their submission's compliance with all of the following items, and submissions may be returned to authors that do not adhere to these guidelines.
  • Submissions from faculty or students of the Graduate Program in Communication at the Federal University of Juiz de Fora (PPGCOM-UFJF) will not be accepted. Former students, submissions will only be accepted if their enrollment ended more than 24 months ago.
  • Alongside the initial evaluation, the article undergoes review using iThenticate anti-plagiarism software. Based on the generated reports, Lumina Journal's editorial team verifies the information. In the case of self-plagiarism, the maximum permitted is 50%. In this case, the work is returned to the author along with the reports indicating the results. Works published in other journals will not be accepted, even if they present less than 50% similarity.
  • The Editorial Board reserves the right not to publish articles by the same author (as author or co-author) in intervals of less than four issues, unless they are part of the journal's dossiers.

Author Guidelines

  1. Os artigos podem ser solicitados pelo Conselho Editorial ou propostos pelos/as próprios/as autores/as.
  2. Em qualquer caso, eles devem ser acompanhados de um Curriculum Vitæ resumido (250 palavras) dos/as autores/as. Solicitamos indicar o nome pelo qual o/a  autor/a deseja ser citado (em caso de mais de um sobrenome, por exemplo).
  3. Os artigos apresentados devem ser originais, não tendo sido anteriormente submetidos ou estar em apreciação em outras publicações. Caso o trabalho submetido tenha sido publicado em anais de congresso os/as autores/as deverão informar em "Comentários ao editor".
  4. A comissão editorial reserva-se o direito de não publicar artigos de mesma autoria (como autor/a ou co-autor/a) em interstícios inferiores a quatro edições.
  5. A Revista Lumina dá preferência à publicação de artigos em que pelo menos um/a dos/as autores/as tenha titulação mínima de doutor/a.
  6. Os textos podem ser apresentados em português, inglês, espanhol ou francês. 
  7. As submissões de trabalhos deverão ser efetuadas por intermédio do Sistema Open Journal Systems mediante login por parte do autor. Ao efetuar o registo o utilizador deve guardar os dados de acesso para que possa futuramente acompanhar o processo editorial.  
  8. O texto (Categoria Artigo) deverá estar dentro dos limites de tamanho: entre o mínimo de 5.000 palavras e o máximo de 6.500 palavras incluindo as incluindo as notas, o resumo e as referências.
  9. As imagens (fotos, desenhos, esquemas, mapas, tabelas e gráficos) deverão ser numeradas de forma contínua e ter fonte referenciada, além de Título (em cima) e Fonte (embaixo);  no caso de gráficos precisam ter legenda. A iconografia e a infografia são de responsabilidade dos/as autores/as, devendo cumprir os requisitos dos direitos de autor e da propriedade intelectual. 
  10. Sem prejuízo da sua inclusão no documento em doc., os arquivos originais dos quadros e figuras devem ser sempre enviados em separado (como arquivo suplementar), em formato JPEG. 
  11. Os textos devem ser acompanhados de cinco palavras‐chave logo abaixo do resumo, antecedidas da expressão “Palavras-chave” em negrito, separadas entre si por ponto e vírgula, e finalizadas com ponto, além de de um resumo na língua original do texto e de um abstract em inglês. O resumo e o abstract deverão ter um limite mínimo de 180 palavras e o máximo de 250 palavras.
  12. As citações textuais ao longo do texto até três linhas deverão ser colocadas entre aspas e as referências bibliográficas integradas no texto, de acordo com o sistema “sobrenome, data, página” (Tribe, 1990, p. 46). 
  13. Pedimos que qualquer material proveniente da internet – seja texto, vídeo, música, post em rede social, podcast etc. – seja citado conforme as normas da ABNT no corpo do texto, e da mesma forma incluídos nas referências, não inserindo nenhum link em notas.
  14. Resenhas - O texto deverá estar dentro dos limites de tamanho: entre o mínimo de 2.000 palavras e o máximo de 2.500 palavras incluindo as notas e as referências. Serão aceitas resenhas de livros publicados no Brasil há dois anos, no máximo, e, no exterior, há cinco anos. 
  15. Relatos de pesquisa  - O texto deverá estar dentro dos limites de tamanho: entre o mínimo de 4.500 palavras e o máximo de 6.000 palavras incluindo as notas, o resumo e as referências.
  16. Entrevistas - O texto deverá estar dentro dos limites de tamanho: entre o mínimo de 4.500 palavras e o máximo de 6.000 palavras incluindo as notas, o resumo e as referências.
  17. Ensaio - O texto deverá estar dentro dos limites de tamanho: entre o mínimo de 4.500 palavras e o máximo de 6.000 palavras incluindo as notas, o resumo e as referências.
  18. Artigo - O texto deverá estar dentro dos limites de tamanho: entre o mínimo de 5.000 palavras e o máximo de 6.500 palavras incluindo todos os itens do arquivo. 
  19. Artigos Internacionais - O texto deverá estar dentro dos limites de tamanho: entre o mínimo de 5.000 palavras e o máximo de 8.500 palavras incluindo as notas, o resumo e as referências.
  20. Os títulos devem ser apresentados em português e inglês, respectivamente, e não devem ultrapassar o limite máximo de 90 caracteres com espaços cada.
  21. As referências devem ser apresentadas por ordem alfabética no final do artigo, seguindo as normas da ABNT, conforme detalhado no manual da Lumina. Na versão "sem autoria", se houver citação ao próprio autor (trabalhos anteriores), substituir o nome/sobrenome por "AUTOR" e colocá-lo no início das referências, para garantir a anonimização.
  22. Paralelamente à avaliação, o artigo passa por uma revisão nos softwares anti plágio Copy Spider e iThenticate. Os programas indicam o endereço, o nome do artigo plagiado, a porcentagem de similaridade e os termos comuns. A partir dos relatórios gerados pelos softwares, a equipe editorial da Revista Lumina confere as informações. No caso de autoplágio, o máximo permitido é de 50%. Neste caso o trabalho é devolvido ao autor com os relatórios que indicam o resultado. Os trabalhos publicados em outros periódicos não serão aceitos, mesmo que apresentem menos de 50% de similaridade. 

News framing and queer theory:

Dossier - "The Visualization of Music": Contemporary Performances, Productions, and Recirculations
2025-06-16
Lumina magazine invites authors to submit articles for the dossier "The Visualization of Music." Submissions are open until August 4th, and the dossier will be published on December 30th, 2025.

Guest Editors

Jhonatan Mata (PPGCom UFJF- Brazil)

Nilson Assunção (UFJF- Brazil)

Heloísa de A. Duarte Valente (Universidade Paulista - UNIP, Brazil)

José Luís Fernández (UBA-UNTREF-UNLZ)

The recent—and still pulsating—global acclaim of the film "I'm Still Here" (2024) signals issues that go beyond the genuine buzz surrounding its more than 90 awards and nominations, including Brazil's first Oscar in the International Film category. In the biographical drama directed by Walter Salles, the role of sound—and music in particular—is fundamental. And it oscillates between the acousmatic and performance (Zumthor, 2014), especially when the songs directly dialogue with the characters' speeches. This new issue of Lumina Magazine encourages us to consider the shifts of music from a scenario of self-sufficiency grounded in its pure acoustic dimension to one of complementarity and even equivalence with images. Considering that the idea of "pure music" is quite recent in human culture and a result of Beethoven's intervention and his sonata model in the farewell to the 18th century, this special issue prioritizes work proposals that recognize the opposite: the power of words, gestures, visual accompaniments (sets, choreography, graphic arts), theatrical performance, and narrative or figurative references in the relationship between audiovisuals and music.

Among the many possibilities for study, we highlight the new angles that cinema and television have for approaching the "musical question," the soundtracks that have inspired audiovisual works, from Blue Velvet (David Linch, 1986) to Saudosa Maloca (Pedro Serrano, 2024), the popularization and diversification of musical film/video biographies, and the relevance of soundtracks for the "visualization" of formats such as series, soap operas, and documentaries. From an architectural perspective, we also suggest articles that address the relationship between music and the space for which it was (or was not) conceived and that contrast notions of portable music in its dialogues with music conceived for specific moments and places. We are also interested in the reconfigurations of the music video in the streaming era (GARRET, 2020), in its aesthetic dimensions (SOARES, 2013), consumption, circulation, and audience participation. In the arts and graphic design, printed publications and the development of booklets for physical media—especially vinyl—are examples of objects of study that reinvigorate an industry driven by factors such as nostalgic appeal and ritualistic experiences of materiality and fetishism with music.

Topics of Interest

The visualization of music in a broad sense: aesthetic, ethical, and narrative reconfigurations considering various supports, media, and screens.
New audiovisual/sound genres and formats and the relationships between image and sound in these spaces.
Memes, fandoms, and influencers: musical activism and the platformization of music across multiple screens.
Tensions and dialogues between audiovisuals and music in the context of artificial intelligence.
Dissemination and consumption of music and audiovisuals in a scenario of mass self-communication.
Theoretical and methodological proposals regarding the topic at hand.
Interdisciplinary studies involving marketing, scenography, performing, visual, and plastic arts, design, architecture, and their connections with image and sound.
Audiovisual coverage of musical events and mega-events.
The "musical question" and its approaches in film and television.
Confluences and distinctions between audio and music in streaming.
The contemporary music video: discourses and narratives that prioritize the visualization of music.
Political and social issues involving audio/music and video.
Amateur and professional productions in a scenario of convergence and recirculation of image and sound (social media, engagement, participation, and media fluency).
Relationships between journalism and music based on images.

Important Dates
Launch and Call - June 17th to August 4th

Review submission: from first receipt until August 7th

Review feedback: by September 27th

Review: September 27th to December 15th

Publication: December 30th, 2025

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Language
English
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Available at

Lumina - Program Magazine Postgraduate Program in Communication from the Federal University of Juiz de Fora
Federal University of J

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