Olga Preobrajenskaya, entre o sucesso e a censura: ensaio de uma biografia justa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1981-4070.2023.v17.39275

Keywords:

Olga Preobrajenskaya, Cinema Russo-Soviético, Autoria Feminina, As mulheres de Ryazan, História e Cinema na URSS

Abstract

Despite she made The Women of Ryazan, in 1927, a very successful film in her country and known even in Brazil, the Russian-Soviet filmmaker Olga Preobrajenskaya (1881 - 1971), who worked as director between 1916 and 1941, is practically unknown from the historiographies of world cinema and of her country. This article seeks to scrutinize who this director was, the works she carried out, highlighting her works until 1927, when she released The women of Ryazan and from then on, it seeks to point out the erasures and silences of the bibliography that relate to gender but also political issues. Through the observation of her professional trajectory as a director, whose direction of the films she shared with her husbands, it is possible to follow not only the construction of a work, but also the political and ideological changes and oscillations of Soviet Russia, which impacted her work and her personal life, and culminated at the end of her career. Preobrajenskaya, who between 1916 and 1927 released five films for children, was invited by Sovkino in 1927 to direct one of the six films commissioned to commemorate the 10th anniversary of the Revolution and was censored. Currently, when looking for the work of women in cinema, new impediments arise for recognition of Preobrajenskaya.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Cattai, Universidade Anhembi Morumbi

Mestre pela Universidade Anhembi Morumbi, cineasta, professora de cinema da Academia Internacional de Cinema e da Faculdade das Américas.

Sheila Schvarzaman, Universidade Anhembi Morumbi

Pós Doutora em Multimeios, Doutora em História Social-UNICAMP. Professora do Programa de Pós Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi.

References

BAGROV, P. Il Catalogo della XXVII Cinema Ritrovato edizione. Bologna: Cineteca Bologna, 2013.

ELLERMAN, A. W. (Bryher). Film Problems of Soviet Russia. Switzerland: Riant Chateau, 1929.

FERRO, M. Cinema e História. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FONTAINE, A. Le Temps de la guerre froide. Paris, Seuil, 1994.

FORD, C. Femmes cinéastes. Paris: Ed. Denoël-Gonthier, 1972.

GOLDMAN, W. Mulher, Estado e Revolução: política familiar e vida social soviéticas. São Paulo: Boitempo, 2014.

GUIMARÃES, C. Os fios cortados da memória: invisibilização e aparição dos povos negros. In: BRASIL, A.; PARENTE, A.; FURTADO, B. (Orgs.). Imagem e exercício da liberdade: cinema, fotografia e artes. Revista Imprensa Universitária, UFC, 2020, p. 134-157. Disponível em: <https://bit.ly/3YjGuRU>. Acesso em: 1 ago. 2023.

HIRATA, H. et al. (Orgs.). Dicionário crítico do feminismo. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

LEYDA, J. Kino: A history of the Russian and Soviet film. Nova Jersey: Princeton University Press, 1983.

LOBANOVA, O. B. et al. The role of children´s cinema in supporting educational and cultural ideologies in the 1920s and 1930s in Russia. Siberian: Siberian Federal University, 2018.

MUSEE DU CINEMA; CINEMATHÈQUE NATIONALE DE L’URSS (Gosfilmofond; Cinémathèque royale de Belgique). Bruxelles: Cinémathèque royale de Belgique, 1965.

NUSINOVA, N. Il Catalogo della XXVII Cinema Ritrovato edizione. Bologna: Cineteca Bologna, 2013.

Преображенская Ольга Ивановна // Большая советская энциклопедия: [в 30 т.] / гл. ред. А. М. Прохоров. — 3-е изд. — М.: Советская энциклопедия, 1969—1978. (tradução: PROHOROV, A. M. Olga Ivanovna Preobrajenskaya / Grande Enciclopédia Soviética, 1978).

PROKXOROV, A. M. Grande Enciclopédia Soviética. Moscou: Editora Enciclopédia Soviética, 1970-1981.

SADOUL, G. Dictionnaire des cinéastes. Paris: Seuil, 1965a.

SADOUL, G. Dictionnaire des filmes. Paris: Seuil, 1965b.

SADOUL, G. História do cinema mundial. São Paulo: Martins Ed., 1963.

SCHNEIDER, G. (Org.). A revolução das mulheres: emancipação feminina na Rússia soviética. São Paulo: Boitempo, 2017.

TAYLOR, R. The politics of the soviet cinema: 1917-1929. Cambridge: Cambridge University Press, 1979.

TAYLOR, R.; CHRISTIE, I. (Orgs). Inside the film factory: New approaches to Russian and Soviet cinema. Nova York: Routledge, 1991.

UNTERBURGER, A. L. (Org.). The St. James Women Filmmakers Encyclopedia: Women on the other side of the camera. San Francisco: Visible Ink Press, 1999.

JONALD. ALDEIA do pecado. A noite, Rio de Janeiro, em 22 de outubro de 1946, crítica por Jonald. Disponível em Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional. Acesso em: 4 ago. 2020.

ALDEIA do pecado. O Dia, Paraná, em 24 de março de 1931, edição 02210. Disponível em Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional. Acesso em: 5 set. 2020.

Бабы Рязанские (As mulheres de Ryazan), Olga Preobrajenskaya. URSS: Sovkino, 1927.

Каштанка (Kashtanka), Olga Preobrajenskaya. URSS: Sovkino, 1926.

Published

2023-08-30

How to Cite

CATTAI, C.; SCHVARZAMAN, S. Olga Preobrajenskaya, entre o sucesso e a censura: ensaio de uma biografia justa. Lumina, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 190–205, 2023. DOI: 10.34019/1981-4070.2023.v17.39275. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/39275. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Artigos