Autenticidade, carisma e engajamento em plataformas: percepção de fatores de sucesso de influenciadores por usuários do Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1981-4070.2023.v17.38698

Keywords:

Autenticidade, Carisma, Influenciadores, Instagram, Sucesso

Abstract

This paper has as its theme the perception of the success factors of Brazilian digital influencers on Instagram, since this platform is one of the most important today in relation to the influence it exerts on its users. The research problem that we will answer is: in what ways do followers evaluate the success of a digital influencer? Our hypothesis is that, in order to be successful, he needs a high number of followers, socializing with other well-known personalities, advertising and partnerships with brands and companies and demonstrating, through posts, that he is generating income, even if this factor is not have nothing to prove it. For this, we will use the bibliographic review and survey-type questionnaire as a methodology, with Instagram users who follow influencers on the platform. More than a hundred answers were collected, which helped to realize a few factors that lead the public to understand a influencer as successful. We concluded that authenticity was our most important issue for users according to research, along with other points such as advertising and number of followers.

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Author Biographies

Laura Schemes Prodanov, Universidade Feevale

Doutoranda em Processos e Manifestações Culturais na Universidade Feevale, bolsista CNPq. Mestra em Indústria Criativa e graduada em Moda.

Sanda Portella Montardo, Universidade Feevale

Professora e pesquisadora da Universidade Feevale, no Mestrado Profissional em Indústria Criativa e no Programa de Pós-Graduação em Processos e Manifestações Culturais. Bolsista de Produtividade CNPq e coordenadora do Grupo de Pesquisa Comunicação, Cultura e Consumo Digitais.

Issaaf Karhawi, Universidade Paulista

Professora no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Paulista (UNIP). Doutora e mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP).

Adriana Amaral, Universidade Paulista

Professora no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Paulista (UNIP) e pesquisadora CNPq.

Rafael Grohmann, Universidade de Toronto

Professor de Estudos Críticos de Plataformas e Dados da Universidade de Toronto.

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Published

2023-08-30

How to Cite

PRODANOV, L. S. .; MONTARDO, S. P.; KARHAWI, I. .; AMARAL, A. .; GROHMANN, R. . Autenticidade, carisma e engajamento em plataformas: percepção de fatores de sucesso de influenciadores por usuários do Instagram. Lumina, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 42–61, 2023. DOI: 10.34019/1981-4070.2023.v17.38698. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/38698. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Artigos