Jair Bolsonaro's permanent election campaign: the deputy, the candidate and the President

Authors

  • Deysi Cioccari Faculdade Cásper Líbero
  • Simonetta Persichetti Faculdade Cásper Líbero

DOI:

https://doi.org/10.34019/1981-4070.2019.v13.28571

Keywords:

Eleições, Poder, campanha, Bolsonaro, Comunicação

Abstract

President Jair Bolsonaro won the election with strong conservative nationalist discourse. This paper analyzes the adherence of these themes in his 27 years as a parliamentarian, in his campaign speeches and in the first nine months of government (January 1991 to September 2019). The results show a strong attachment to the past, the prevalence of military agendas and a change from 2014 on to an agenda of customs and with evangelical content where Bolsonaro begins to further polemicise in his pronouncements. Our theoretical background is guided by Bernard Manin's notions of political representativeness, Christopher Lasch's theses on contemporary subjectivity, and Patrick Charadeau's Discourse Analysis.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deysi Cioccari, Faculdade Cásper Líbero

 Jornalista, doutora em Ciências Sociais pela PUC/SP, vice-coordenadora do grupo Comunicação, Cultura e Visualidades da Faculdade Cásper Líbero, membro da Academia de Letras dos Municípios do Rio Grande do Sul.

Simonetta Persichetti, Faculdade Cásper Líbero

Jornalista, crítica de fotografia, doutora em Psicologia Social pela PUC/SP, professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade Cásper Líbero.   

References

BARROS-PLATIAU, Ana Flávia. A política externa ambiental do desenvolvimento ao desenvolvimento sustentável. In: OLIVEIRA, Henrique Altemani; LESSA, Antonio Carlos (Org.). Relações Internacionais do Brasil: temas e agendas. São Paulo: Saraiva. 2006. v. 2, p. 251-283.

BONAVIDES, Paulo. Nacionalismo, soberania e subdesenvolvimento na crise política e social do Brasil. Revista de Direito Público e Ciência Política. Rio de Janeiro, vol. VII, n. 3, Set/Dez, 1964.

CHARAUDEAU, Patrick. Para uma nova Análise do Discurso. In: CARNEIRO, Agostinho Dias (Org.). O discurso da mídia. Rio de Janeiro: Oficina do autor, 1996. p. 5-43.

_____. Uma teoria dos sujeitos da linguagem. In: MARI, Hugo et al. (Org.). Análise do discurso: fundamentos e práticas. Belo Horizonte: NAD/FALE/UFMG, 2001. p. 23-38. CHARAUDEAU, Patrick. Discurso político. São Paulo: Contexto, 2006.

_____. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2009.

DAHL, Robert A. (2001). Sobre a democracia. Brasília: Editora da Universidade de Brasília.
_____. (2005) Poliarquia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.
DUVERGER, Maurice (1987). Os Partidos Políticos. Rio de Janeiro: Editora Guanabara.


GALVÃO, Débora Gomes. Transformações no modelo representacional dos partidos contemporâneos sob a ótica de Bernard Manin. Revista Jus Navigandi, 2018. Disponível em: https://jus.com.br/artigos/48772. Acesso em: 25 set. 2019.

LASCH, C. A cultura do narcisismo: a vida americana numa era de esperanças em Declínio. Tradução por Emani Pavaneli. Rio de Janeiro: Imago, 1983.

____ . O mínimo eu: sobrevivência psíquica em tempos difíceis. Tradução por João Roberto Martins Filho. 4ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

MANIN, Bernard. As Metamorfoses do Governo Representativo. Revista Brasileira de Ciências Sociais, nº 29, pp. 5-34, 1995.

MAQUIAVEL, Nicolau. O príncipe. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 1969.

Published

2019-12-30

How to Cite

CIOCCARI, D.; PERSICHETTI, S. . Jair Bolsonaro’s permanent election campaign: the deputy, the candidate and the President. Lumina, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 135–151, 2019. DOI: 10.34019/1981-4070.2019.v13.28571. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/28571. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Comunicação Política, Eleições 2018 e Campanha Permanente