“If”, by Rudyard Kipling - an intermedial production
DOI:
https://doi.org/10.34019/1981-4070.2015.v9.21257Keywords:
Doc-poetry, intermediality, If, Rudyard Kipling, videodance.Abstract
This paper aims to build a theoretical support in intermediality studies to a doc-poetry creation on the poem If by Rudyard Kipling. Despite of being short, If is a poem that offers multiple interpretations because it suggests cycles and growth, it stimulates the creation of images. This poem selection went through our perception of the central presence of the embodiment, and therefore it is quite translatable into body and image to create a new media. Its interpretation by the language of doc-poetry becomes a mean of establishing new creative ways of interpreting the poem. As a transcreation process, the choreography’s composition procedures have considered the original’s poem structure, and also the body’s perception. The creative ability of source text transformation into a different media can expand its interpretative possibilities. In this case, cinema, dance/body and poetry were used as media for creating a new artistic expression, which we not permanently term doc-poetry. The choreographic body and a mix of technicalities reveal a potentiality to express beyond the speeches. When crossing theory and practice it is possible to think and test the body in other media and also as a new media itself. Therefore, working the body and the film as artistic and interpretative possibilities of written text is a way of seeing new potentials when reading. Therefore, the research challenge was to work the poem If by the bias of embodiment, where the choreography turns theory, the body, a new media, while dance and cinema, a way of reading poetry.
Downloads
References
Clüver, C. (1997). Estudos interartes: conceitos, termos, objetivos. In: Literatura e Sociedade. N. 2. Retrieved from: <http://www.revistas.usp.br/ls/article/view/13267>.
Clüver, C. (2006). Inter textus / inter artes / inter media. In: Aletria: Revista de Estudos de Literatura. V.14, p.11-41. Retrieved from: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/1357>.
Eco, U. (1995). A Definição da Arte. Lisboa: Edições 70.
Deren, M. Cinematography: the creative use of reality. Retrieved from: <http://evergreen.loyola.edu/rjcook/www/uf/pdf/deren.pdf>.
Grotto, V., Silva, D. (2010). Vídeo, Dança e Comunicação e suas ligações com mídia. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, Goiânia.
Jakobson, R. (1999). Lingüística e comunicação. São Paulo: Cultrix.
Kipling, R. (1943). If. Retrieved from: <http://www.poetryfoundation.org/poem/175772>.
Lehmann, H. T. (1999). From Logos to Landscape: Text in contemporary dramaturgy. In: Performance Research: A Journal of the Performing Arts. P. 55-60. Retrieved from: <http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13528165.1997.10871532#.VVYW7_lViko>.
Nichols, B. (2005). Introdução ao documentário. Campinas: Papirus.
Nóbrega, T. M. (2006). Transcriação e hiperfidelidade. In: Cadernos de Literatura em Tradução. Brasil, n. 7, p. 249-255. ISSN 1981-2558. Retrieved from: <http://www.revistas.usp.br/clt/article/view/49417>.
Nöe. A. (2004). Action in perception. The MIT Press.
Plaza, J. (2003). Tradução intersemiótica. São Paulo: Perspestiva.
Rajewski, I. O. (2005). Intermediality, Intertextuality and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. In: Intermédialités. N. 6 Automne. Retrieved from: <http://cri.histart.umontreal.ca/cri/fr/intermedialites/p6/pdfs/p6_rajewsky_text.pdf>.
Setenta, J. (2008). Fazer-dizer do corpo: dança e performatividade. EDUFBA.
Spinoza, B. The Ethics. Retrieved from: <http://www.gutenberg.org/files/3800/3800-h/3800-h.htm>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).