Jurema is the body, not the head: Enchantment, learning and transformation between caboclos and caboclinhos

Published 2025-02-02
Keywords
- Jurema,
- Caboclos,
- Body,
- Memory,
- Territories
How to Cite
Copyright (c) 2025 Maria Acselrad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
In this article I discuss aspects that make it possible to highlight the connections between the tradition of caboclinhos and jurema, a religion of Afro-indigenous origin, made invisible for so long, due to the persecution carried out by racist and authoritarian political regimes. Through ritual practices, the transmission process, the fabrication of bodies and their relationship with the power of transformation of jurema, such connections are revealed through ethnography, carried out in Goiana, Pernambuco, in the light of an anthropology of dance, added from the analysis of sound and audiovisual records produced by the Folklore Research Mission, in 1938, about the caboclinhos and the catimbó, the name by which the cult of the jurema was known in the past, in the Northeast of Brazil. Believing that this reflection can contribute to the understanding of important aspects regarding the relationships between dance and religiosity, in the characterization of territories constituted by Afro-indigenous memories, I will address discussions about the nature of caboclos, his relationship with the caboclinhos, in situations that involve the notions of war and healing, through the experience of enchantment.
Downloads
References
- Alvarenga, Oneyda. Catimbó, São Paulo: Registros Sonoros de Folclore Musical Brasileiro, 1949.
- Andrade, Mario. Danças Dramáticas do Brasil, 2º tomo, Belo Horizonte: Editora Itatiaia, 1982.
- Andrade, Mario. Música de feitiçaria, Belo Horizonte: Editora Itatiaia, 1983.
- Assunção, Luiz. “Os Mestres da Jurema. Culto da Jurema em Terreiros de Umbanda no Interior do Nordeste”. In: Prandi, Reginaldo, org. Encantaria Brasileira: o Livro dos Mestres, Caboclos e Encantado, Rio de Janeiro: Pallas, 2001, p. 182-215.
- Austin, John Langshaw, How to do Things Whith Words, Oxford: Oxford University Press, 1962, Quand dire c’est faire, (tradução francesa) Gilles Lane, Paris: Éditions du Seuil, Coll. "Points Essais", 1991.
- Campos, Zuleica Dantas Pereira. “O combate ao catimbó: práticas repressivas às religiões afro-umbandistas nos anos trinta e quarenta”, (Tese de Doutorado) Programa de Pós-Graduação em História/UFPE, Recife, 2001.
- Grünewald, Rodrigo, org. Toré: regime encantado do índio do nordeste, Editora Massangana, Recife, 2005.
- Guilcher, Jean-Michel. "Aspects et problèmes de la danse populaire tradicionelle" in: Ethnologie Française 1/2, CNRS, Faculté de Brest, 7-48, 1971.
- IBGE. Censo Demográfico, 2010.
- Le Breton, David. Antropologia do corpo e modernidade. Petrópolis/RJ: Vozes, 2011.
- Leenhardt, Maurice. Do Kamo, Paris: Gallimard, 1947.
- Luz, Pedro. Carta Psiconáutica, Rio de Janeiro: Dantes Editora, 2015.
- Oliveira, Alexandre A. Santos de. “Juremologia: uma busca etnográfica para sistematização de princípios da cosmovisão da jurema sagrada”, (Dissertação de Mestrado) Programa de Pós-graduação em Ciências da Religião, Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2017.
- Prandi, Reginaldo, org. Encantaria Brasileira: o Livro dos Mestres, Caboclos e Encantado, Rio de Janeiro: Pallas, 2001.
- Salles, Sandro. À sombra da Jurema Encantada: mestres juremeiros na Umbanda de Alhandra, Recife: EDUFPE, 2010.
- Salles, Sandro. "Religião, memória e festa", comunicação oral, in: 2º Simpósio Nordeste da Associação Brasileira História das Religiões, Recife, 2015.
- Santos, Climério de Oliveira. “O Grito de Guerra dos Cabocolinhos: Etnografia da Performance Musical da Tribo Canindé do Recife”. (Dissertação de Mestrado) Departamento de Música, CCHLA/UFPB, João Pessoa, 2008.
- Santos, Climério e Tarcísio Soares Resende. Batuque Book - Cabocolinho, Ed. autor, Recife, 2009.
- Shapanan, Francelino de. "Entre Caboclos e Encantados, mudanças recentes em cultos de Caboclo na perspectiva de um chefe de terreiro" In: Encantaria Brasileira: o livro dos Mestres, Caboclos e Encantados, Rio de Janeiro: Pallas, 2004, p. 318-330.
- Viveiros de Castro, Eduardo. Introdução aos "Mitos indígenas inéditos na obra de Curt Nimuendaju", Sessão Documento, nº 21 da Revista do Patrimônio Histórico Nacional - IPHAN, 1986.