Leprosy and tarkat: a representation of the disease and the patient in the electronic game Mortal Kombat1 (2023)
Published 2024-08-26
Keywords
- Jogos Eletrônicos,
- História Pública,
- Mortal Kombat 1
How to Cite
Copyright (c) 2024 Leonardo Dallacqua de Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This study seeks to explore, from a historical perspective, the representation of a disease in the electronic game Mortal Kombat 1(2023). In the game, the fictional “tarkat” disease can be associated with leprosy. Through an analysis of electronic games as a historical source, aligned with the History of Sciences, especially in the debate on the social representations of diseases, the aim is to examine how the narrative of the character Baraka was constructed to address moral and physical issues related to the understanding of the disease and the patient in social imagination. As the text focuses on Public History, the relationship between disease and empathy emerges in discussions among users on social media platforms such as Redditand YouTube. The final section of the text proposes the transformation of the character through a plot in which the disease reimagines its story in the game. Thus, a character who was previously viewed with repulsion due to their physical deformity, when reimagined as a victim of a degenerative and fatal disease, elicits sensitivity and a reinterpretation of their personality
Downloads
References
- Aarseth, Espen. “O jogo da investigação: abordagens metodológicas à análise de jogos”. Caleidoscópio: Revista de Comunicação e Cultura, n. 4 (2003): 9-23.
- Albieri, Sara. “História Pública e Consciência Histórica”. Em: Introdução à História Pública, org. Juniele Rabêlo de Almeida e Marta Gouveia de Oliveira Rovai. São Paulo: Letra e Voz, 2011.
- Almeida, Juniele Rabêlo de, e Rovai, Marta Gouveia de Oliveira, org. Introdução à História Pública. São Paulo: Letra e Voz, 2011.
- Avedon, Elliott, e Sutton-Smith, Brian, org. The Study of Games. New York: John Wiley & Sons, Inc. 1971.
- Bíblia Sagrada. São Paulo: Editora “Ave Maria” Ltda., 1982.
- Boon, Ed. 2023. “Ed Boon explica história e novo gameplay. Entrevista concedida a Thiago Barros”. https://meups.com.br/noticias/mortal-kombat-1-ed-boon-explica/ (Acesso em 12 de outubro de 2023).
- Bogost, Ian. Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambrigde & London: The MIT Press, 2007.
- Carvalho, Leonardo Dallacqua de. O Historiador e os videogames: uma introdução. São Luís: EDUEMA, 2024.
- Cassel, Justine, e Jenkins, Henry. From Barbie to Mortal Kombat: Gender and computer games. Cambridge, MA: MIT Press, 1998.
- Church, David. Mortal Kombat: Games of death. Chicago: University of Michigan Press, 2022.
- Costa, Dilma Fátima Avellar Cabral da. “Entre ideias e ações: medicina, lepra e políticas públicas de saúde no Brasil (1894-1934)”. Tese de doutoramento, Niterói, Universidade Federal Fluminense, 2007.
- Cunha, Vívian da Silva. “O isolamento compulsório em questão: políticas de combate à lepra no Brasil (1920-1941)”. Dissertação de mestrado, Rio de Janeiro, FIOCRUZ, 2005.
- Dennin, Kimberly, e Burton, Adriana. “Experiential Play as an Analytical Framework: Empathetic and Grating Queerness in The Last of Us Part II”. Games Studies: the international journal of computer game research, 23, n. 2, (2023).
- Donovan, Tristan. Replay: the history of video games. Lewes: Yellow Ant, 2010.
- Huizinga, Johan. Homo Ludens. São Paulo: Editora Perspectiva S.A., 2000.
- Juul, Jesper. “Games Telling stories? A brief note on games and narratives”. Game Studies: the international journal of games, 1, n. 1, (2001a).
- Juul, Jesper. “The repeatedly lost art of studying games”. Game Studies: the international journal of games, 1, n. 1, (2001b).
- Liddington, Jill. “O que é História Pública: os públicos e seus passados”. Em Introdução à História Pública, org. Juniele Rabêlo de Almeida e Marta Gouveia de Oliveira Rovai. São Paulo: Letra e Voz, 2011.
- Lucchesi, Anita, e Carvalho, Bruno Leal Pastor de. “História Digital: reflexões, experiências e perspectivas”. Em História pública no Brasil: Sentidos e itinerários, org. Ana Maria Maud, Janiele Rabêlo de Almeida e Ricardo Santhiago. São Paulo: Letra e Voz, 2016.
- Macombe, David. Leper knights: the order of St. Lazarus of Jerusalem in England, 1150-1544. Rochester, NY: The Boydell Press, 2003.
- Malerba, Jurandir. “Acadêmicos na berlinda ou como cada um escreve a História?: uma reflexão sobre o embate entre historiadores acadêmicos e não acadêmicos no Brasil à luz dos debates sobre Public History”. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, Ouro Preto, 7, n. 15, (2014): 27–50.
- Malerba, Jurandir. “Os historiadores e seus públicos: desafios ao conhecimento histórico na era digital”. Revista Brasileira de História, 37, n. 74, (2017): 135-154.
- Mccall, Jeremiah. “Playing with the past: History, video games, and why it might matter”. Journal of Geek Studies, v. 6, n. 1, (2019): 29-48.
- Mick-Lúcifer. 2012. “In Konversation: Mortal Kombat Online vs John Tobias - Part 1”.
- https://www.mortalkombatonline.com/t/classic/in-konversation-mortal-kombat-online-vs-
- john-tobias-part-1/NDYXrilRqJV5 (Acesso em 10 de setembro de 2023).
- Mortal Kombat: Sangue e trovão. v. 1. São Paulo: Editora Escala LTDA, 1994.
- Mortal Kombat: Sangue e trovão. v. 2. São Paulo: Editora Escala LTDA, 1994.
- Mortal Kombat: Sangue e trovão. v. 3. São Paulo: Editora Escala LTDA, 1994.
- Mortal Kombat: Sangue e trovão. v. 4. São Paulo: Editora Escala LTDA, 1994.
- Mortal Kombat: Sangue e trovão. v. 5. São Paulo: Editora Escala LTDA, 1994.
- Mortal Kombat: Sangue e trovão. v. 6. São Paulo: Editora Escala LTDA, 1994.
- Mortal Kombat 1. NetherRealm Studios. Chicago-IN: 2023. Jogo eletrônico.
- Mortal Kombat II. Midway Games. Chicago-IN: 1993. Jogo eletrônico.
- Mortal Kombat II: Collector’s Edition Comic Book. Chicago-IN: Midway, 1993.
- Mortal Kombat II: Revista Oficial de Colecionado. v.1. São Paulo: Editora Escala, 1995.
- Mortal Kombat III. Midway Games. Chicago-IN: 1995. Jogo eletrônico.
- Mortal Kombat Especial: Baraka: BARAKA. São Paulo: Editora Escala LTDA, 1996.
- Mortal Kombat Gold. Midway Games. Chicago-IN: 1999. Jogo eletrônico.
- Mortal Kombat: Deception. Midway Games. Chicago-IN: 2004. Jogo eletrônico.
- Mortal Kombat VS Dc Universe. Midway Games. Chicago-IN: 2008. Jogo eletrônico.
- Mortal Kombat. NetherRealm Studios. Chicago-IN: 2011. Jogo eletrônico.
- Mortal Kombat Trilogy. Midway Games. Chicago-IN: 1996. Jogo eletrônico.
- Ultimate Mortal Kombat III. Midway Games. Chicago-IN: 1995. Jogo eletrônico.
- Nascimento, Dilene Raimundo do. As Pestes do século XX: tuberculose e Aids no Brasil, uma história comparada. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2005.
- Pinto, Paulo Gabriel Hilu da Rocha. “O estigma do pecado: A lepra durante a Idade Média”. PHYSIS – Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, 5, n. 1, (1995): 131-144.
- Rosemberg, Charles. “Disease in History: Frames and framers”. The Milbank Quarterly, 67, supp. l1, (1989): 1-15.
- Ruberg, Bonnie. “Empathy and its alternatives: Deconstructing the rhetoric of ‘empathy’ in video games”. Communication, Culture and Critique, 13, n. 1, (2020): 54-71. https://doi.org/10.1093/CCC/TCZ044 (Acesso em 11 de outubro de 2023).
- Sontag, Susan. A doença como metáfora. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984.