Vol. 29 No. 2 (2023): Art histories, history of images
Dossiê

Symbolism: another image of the modern: uma outra imagem do moderno

Martinho Alves da Costa Jr.
UFJF

Published 2024-01-08

Keywords

  • Symbolism,
  • Art History,
  • Literature,
  • Modern Art

How to Cite

Alves da Costa Jr., Martinho. 2024. “Symbolism: Another Image of the Modern: Uma Outra Imagem Do Moderno”. Locus: History Journal 29 (2):28-58. https://doi.org/10.34019/2594-8296.2023.v29.41361.

Abstract

This article aims to encompass the multiplicities of understanding Symbolism. Therefore, it is based around three novels, Il triomfo della morte, by Gabriele D'Annunzio; Là-bas, by Joris-Karl Huysmans and Le vice suprême, by Josephin Péladan. Based on the analysis of the three authors, the article demonstrates in criticism and in the visual arts the extensions and limits of the movement, its intertwined relationship with other movements and with modern art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. BRETON, Jean-Jacques. Anthologie des peintres pompiers. Paris: Bibliothèque des introuvables. 2010.
  2. COSTA JUNIOR, Martinho Alves da. (Org.) Amável Leitor: ensaios de arte e cultura. Juiz de Fora: CLIOEDEL. 2019, pp 406-411.
  3. COSTA JUNIOR, Martinho Alves da. A figura feminina na obra de Théodore Chassériau: Reflexões sobre nus, vítimas e o fim de século. Campinas: IFCH-UNICAMP, 2013 (Tese de doutorado).
  4. COSTA JUNIOR, Martinho Alves da. “A mulher nas rochas e o pensamento das imagens”. In: SANCHES, Rodrigo (org.). Norval 7.0. São Paulo: CISC, 2019.
  5. COSTA JUNIOR, Martinho. “Fin-de-siècle: Luxúria, morte e prazer”. In História da Arte e suas fronteiras, IFCH: Campinas, 2010.
  6. D’ANNUNZIO, Gabriele. A vitória da morte. Trad. Port. Marina Guaspari. Rio de Janeiro: Casa Editora Vecchi, 1961.
  7. DENIS, Maurice. Du symbolisme au classicisme : Théories. Paris : Herman, 1964.
  8. DUMAS, Véronique. Le peintre symboliste Alphonse Osbert (1857-1939). Paris : CNRS Éditions, 2005.
  9. DIJKSTRA, Bram. Idols of perversity: Fantasies of Feminine Evil in Fin-de-Siècle Culture. Oxford, Ed: Oxford University Press, 1988.
  10. FULCANELLI. O mistério das catedrais. Trad. Port. Antônio Cavalho. São Paulo: Edições 70, 1964.
  11. GIBSON, Michael. Simbolismo. Trad. Port. Paula Reis. Köln : Taschen, 2006.
  12. COGEVAL, Guy. (Org.). Debussy: la musique et les arts. Paris : Skira-Flammarion, 2012.
  13. HOOG, Michel. Musée de l'Orangerie, Les Nymphéas de Claude Monet. Paris : Éditions de la Réunion des musées nationaux, 2006.
  14. HUYSMANS, Joris-Karl. Às avessas. Trad. Port. José Paulo Paes. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
  15. HUYSMANS, Joris-Karl. Nas profundezes. Trad. Port. Mauro Pinheiro. São Paulo: Carambaia, 2018.
  16. JULLIAN, Philippe. Esthètes et Magiciens : l’art fin de siècle. Paris : Librairie académique Perrin. 1969.
  17. MORÉAS, Jean. Les premières armes du symbolisme. Paris : Léon Vanier, 1889.
  18. MOREAU, Gustave. Écrits sur l’art par Gustave Moreau. Paris : Fata Morgana, 2002.
  19. PAZ, Octávio. Os filhos do barro. Tradução Olga Savary, Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
  20. PÉLADAN, Joséphin. Comment on devient artiste: ésthetique. Paris: Chamuel, 1891.
  21. PÉLADAN, Joséphin. Le vice suprême. Paris : Éditions des autres, 1979.
  22. PEDROSA, Mário; ARANTES, Otília (Org.). Política das Artes. São Paulo: Edusp, 1995.
  23. PRAZ, Mario. A carne, a morte e o diabo na literatura romântica. Trad. Port. Philadelpho Menezes. São Paulo: Editora da Unicamp, 1996.
  24. RENAN, Ary. Gustave Moreau: 1826-1898. Paris: Gazette des beaux-arts. 1900.
  25. ROUAULT, Georges. Souvenirs intimes: G. Moreau, Léon Bloy, Cézanne.
  26. ed. Paris: E. Frapier, 1926.
  27. ROSENBLUM, Robert. 1900 : art at the crossroads. New York: Harry N. Abrams, Inc. 2000.
  28. THUILLIER, Jacques. Peut-on parler d’une peinture “pompier”?. Paris: PUF, 1984.
  29. VERGA, Giovanni. I grandi romanzi e tutte le novelle. Roma : Grandi Tascabili Economici Newton, 1992.
  30. ZOLA, Émile. A fortuna dos Rougons. Os Rougon-Macquart. História Natural e Social de uma Família sob o Segundo Império. São Paulo: Cia. Brasil Editora, 1956.
  31. ZOLA, Émile. A batalha do impressionismo. Trad. Port. Marta Gambini. Rio de Janiero : Paz e Terra. 1989.