Vol. 28 No. 2 (2022): Dossiê: Fascismos, 100 anos depois
Dossiê

“Pro Arte in the hands of the jews": between German modernism and National Socialist propaganda.

Liszt Vianna Neto
Universidade de Leiden

Published 2023-08-01

Keywords

  • Art History,
  • Vargas Era,
  • Nazism,
  • DOPS,
  • Pro Arte

How to Cite

Vianna Neto, Liszt. 2023. “: Between German Modernism and National Socialist Propaganda”. Locus: History Journal 28 (2):101-23. https://doi.org/10.34019/2594-8296.2022.v28.37523.

Abstract

This paper discusses the tensions that arise in Pro Arte, an association of artists and “enthusiasts" of the German arts, from its coup by the German authorities in Brazil at the end of 1933. After the Putsch, the association became a center for dissemination of Nazi propaganda, which generated late reactions from the repressive apparatus of president Varga's Estado Novo and the national press after the declaration of war on the Axis in 1942.

The trajectory of Pro Arte, founded in 1931, was preceded by the work of its main founder, Theodor Heuberger, who had been organizing exhibitions since 1924. In the Pro Arte, Heuberger weaved international cooperations with Deutsche Akademie München and Deutscher Werkbund, two prestigious institutions in the field of humanities and arts in Germany. The Pro Arte Salons, organized by Alberto Guignard, brought together Brazilians and Germans, modernists and academics, communists and nationalists, etc. Its cultural policy, based on exhibitions, publications, language courses, scholarships, exchange of artists and scientists, etc. Reaching almost a thousand members, Pro Arte stood out among the brazilian Deutschtum, which attracted the attention of the German authorities.

Interestingly, the persecution of the Estado Novo's repressive apparatus, especially the DOPS (Department for Political and Social Order), did not directly impact Pro Arte, given that it was a Brazilian cultural institution. The DOPS reports contained contradictory informations, gross errors and all kinds of speculation - with the most serious damage to the association being in the newspaper headlines. The echoes of Nazi propaganda and cultural policy in Brazil through Pro Arte are the main object of this article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Altberg, Alexander. Memórias. Rio de Janeiro: 2008.
  2. Antônio, Paulo. Em defesa da Crítica. Folha da Tarde, 26 de março de 1942.
  3. Carvalho, Augusto de. Ocupada pela polícia a sede da 'Pro Arte Brasil', em Curitiba. Diário de
  4. Notícias, 25.3.1942
  5. Catálogo da Exposição de 1928, Ata 0003 (1928). Arquivo do centro cultural FESO – Pro Arte,
  6. Teresópolis
  7. Deutsche Akademie. Ata R57 2560, 09.01.1934. Bundesarchiv, Lichterfelde, Berlim.
  8. Dietrich, Ana Maria. Caça às suásticas: o partido nazista em São Paulo sob a mira da polícia política,
  9. No.1 - Nazismo. São Paulo: FAPESP, IMESP, HUMANITAS, 2007.
  10. Dietrich, Ana Maria. Nazismo Tropical? O partido Nazista no Brasil. Tese de Doutorado defendida
  11. em 2007 pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP.
  12. Dutra, Eliana Regina de Freitas. O ardil totalitário: imaginário político no Brasil dos anos 30. Rio de
  13. Janeiro: Ed. da UFRJ; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1997.
  14. Dutra, Eliana Regina de Freitas. O fantasma do outro, espectros totalitários na cena política
  15. brasileira nos anos 30. Revista Brasileira de História, São Paulo, n.23-24, 1991-1992.
  16. Dossiê Editora Vozes Ltda. Arquivo Público do Estado do Rio de Janeiro. Série Alemão, notação 11,
  17. dossiê 16, Pasta 11, P-18, 27 de setembro de 1941
  18. Estrutura e organização interna [da AO no Brasil] Arquivo Público do Estado do Rio de Janeiro. Coleção
  19. Polícia Política. Série Alemão, Dossiê 1, folhas 289.
  20. Gertz, René Ernani. O Perigo Alemão. Porto Alegre: UFRGS, 1998.
  21. Gertz, René E. “Descendentes de alemães no Rio Grande do Sul após a Segunda Guerra Mundial.
  22. Anais... XXVIII Simpósio Nacional de História. Florianópolis, 2015.
  23. Guarnieri, Rossini Camargo. Koellreuter, Charlatão e Plagiário. Revista Fundamentos, Ano V, n. 28,
  24. junho de 1952.
  25. Harvolk, Edgar. Eichenzweig und Hakenkreuz. Die Deutsche Akademie in München (1924–1962)
  26. und ihre volkskundliche Sektion. München: Münchner Vereinigung für Volkskunde, 1990.
  27. Heuberger, Theodor. Prontuário 37.006. Arquivo Público do Estado do Rio de Janeiro - APERJ.
  28. Coleção Polícia Política, Série Prontúarios GB.
  29. Koellheuter, H. J. Carta a Paulo Bittencourt, diretor do Correio da Manhã, sobre Eurico Nogueira.
  30. Arquivo Koellreutter, UFSJ, 28 de abril de 1946. Arquivo não catalogado.
  31. Lacerda, Carlos. Rosas e pedras de meu caminho. 1974
  32. Lacerda, Carlos. Diretrizes, no
  33. .13, abril de 1939.
  34. Leo Putz, 1869-1940: Von der Scholle nach Südamerika. Neues Stadtmuseum, Landsberg a. Lech,
  35. Martins, Amélia Rezende Martins. Reflexões Contemporâneas. Rio de Janeiro: 1931.
  36. Martins, Amélia Rezende Martins. Idealizador Realizador: Barão Geraldo Rezende Martins. Rio de
  37. Janeiro: Editora Laemmert, 1939.
  38. Martins, Maria Amélia de Rezende. O insignificante Enio. Correio do Povo, 23 de março de 1942.
  39. Müller, Erich. À Pro Arte. R57 2560, 22.11.1933. Bundesarchiv, Lichterfelde, Berlim.
  40. Müller, Jürgen. Nationalsozialismus in Lateinamerika: Die Auslandsorganisation der NSDAP in
  41. Argentinien, Brasilien, Chile und Mexiko, 1931-1945. Akademischer Verlag Stuttgart, 1997.
  42. O que é Pró-Arte?. Estado de Minas, 25 de fev de 1939.
  43. Paulo, Heloísa H. J. Aspectos da ação do DIP: a divulgação da censura e a censura da divulgação.
  44. LPH. Revista de História, v. 1, 1990.
  45. Perlanda, Ernesto, Diário de Notícias, 28.3.1942.
  46. Perlanda, Ernesto. A sociedade Pro Arte era subvencionada pela embaixada alemã. Diário da Noite,
  47. 04.1942.
  48. Pro Arte, 45 anos, Intercâmbio cultural. Intercâmbio, separata da revista, n.10,12. Rio de Janeiro: Pro
  49. Arte, 1969.
  50. Resposta ao Diário de Notícias de Porto Alegre, 29 de março de 1942. Ata 0023, (1940-1942).
  51. Arquivo do centro cultural FESO - Pro Arte.
  52. Seyferth, Giralda. “Os imigrantes e a campanha de nacionalização do Estado Novo”. Pandolfi,
  53. Dulce (Org.) Repensando a Era Vargas. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1999.
  54. Sinzig, Pedro Frei. Em plena guerra: Scenas da actualidade. Petrópolis: Typographia das Vozes de
  55. Petrópolis, 1o
  56. e 2o milheiro, 1912.
  57. Sinzig, Pedro Frei. Reminescências d’Um Frade. Petrópolis: Editora Vozes de Petrópolis, 1917.
  58. Sitzung auf den Deutschen Gesandtschaft. R57 2560, 24.11.1933, Bundesarchiv, BerlinLichterfelde.
  59. Unterberger, Siegfried; STRIMMER, Ute (Org.). Als München leuchtete, Die Künstlergruppe
  60. “Scholle” und Leo Putz. München: Edition Minerva, 2009.
  61. Zen, Erick Reis Godliauskas. Imigração e revolução: Lituanos, poloneses e russos sob vigilância do
  62. DEOPS. São Paulo: Edusp, 2010.