Conceptions and pedagogical practices of teachers for the clinical care of nursing

Authors

  • Janieiry Lima de Araujo Faculdade de Enfermagem, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN http://orcid.org/0000-0001-9806-8756
  • Jamille Forte Viana
  • Lucilane Maria Sales da Silva Pós-Graduação em Cuidados Clínicos em Saúde e Enfermagem, Universidade do Ceará / UECE. Fortaleza (CE), Brasil. http://orcid.org/0000-0002-3850-8753
  • Maria do Socorro de Araujo Dias Universidade Estadual do Vale do Acaraú / UVA. Sobral (CE), Brasil. http://orcid.org/0000-0002-7813-547X
  • Raimundo Augusto Martins Torres Pós-Graduação em Cuidados Clínicos em Saúde e Enfermagem, Universidade do Ceará / UECE. Fortaleza (CE), Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-8047.2017.v43.2793

Keywords:

Nursing faculty practice. Teaching. Nursing care.

Abstract

Exploratory and qualitative research whose objective was to analyze the conceptions and pedagogical practices in the nursing training for effective clinical care. 30 teachers-nurses from two public universities and one from Fortaleza / CE participated in the study. Data collection took place through a semistructured interview. After content analysis, three categories emerged: (A) Professional Formation and Trajectory; expresses the motivations of the nurses to act in the teaching, for the interviewees the act of teaching arises during their professional trajectory as a natural and personal event; (B) Conceptions on Care, Clinic and Nursing, reveals how the teachers define nursing clinical care, this seen as an act of solidarity based on scientific and practical knowledge of nursing and other sciences. Care should be based on integrality with a view to the effectiveness of the expanded clinical practice and (C) Pedagogical Conceptions for Nursing Clinical Care Teaching, exposes the thinking and doing of nursing when acting in the training of nurses, in this category the interviewees state that despite the strong attachment to the use of traditional pedagogy, in the everyday classroom is perceptible methodological changes in teaching practice that seek to build a critical and reflective nursing. Thus, in order to create a dynamic and innovative nursing, it is necessary that the teaching practice overcome challenges inherent to the teaching of clinical nursing care in order to re-signify the pedagogical conceptions and practices that guide the formation, the construction of science and the qualification for teaching in the area.

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Author Biographies

Janieiry Lima de Araujo, Faculdade de Enfermagem, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Enfermeira. Doutoranda. Mestre em Cuidados Clínicos em Saúde e Enfermagem. Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora Adjunto IV do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus Professora Maria Albuquerque Maia. Pau dos Ferros (RN), Brasil. 

Jamille Forte Viana

Enfermeira. Mestre em Cuidados Clínicos em Saúde e Enfermagem. Universidade Estadual do Ceará (UECE). Fortaleza/CE.

Lucilane Maria Sales da Silva, Pós-Graduação em Cuidados Clínicos em Saúde e Enfermagem, Universidade do Ceará / UECE. Fortaleza (CE), Brasil.

Enfermeira. Ph.D. Professora de Enfermagem da Pós-Graduação em Cuidados Clínicos em Saúde e Enfermagem, Universidade do Ceará / UECE. Fortaleza (CE), Brasil.

Maria do Socorro de Araujo Dias, Universidade Estadual do Vale do Acaraú / UVA. Sobral (CE), Brasil.

Enfermeira. Ph.D. Professor em Enfermagem Comunitária, Universidade Estadual do Vale do Acaraú / UVA. Sobral (CE), Brasil.

Raimundo Augusto Martins Torres, Pós-Graduação em Cuidados Clínicos em Saúde e Enfermagem, Universidade do Ceará / UECE. Fortaleza (CE), Brasil.

Enfermeiro. Ph.D. Professor de Enfermagem da Pós-Graduação em Cuidados Clínicos em Saúde e Enfermagem, Universidade do Ceará / UECE. Fortaleza (CE), Brasil.

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Published

2019-01-09

How to Cite

1.
Araujo JL de, Viana JF, da Silva LMS, Dias M do S de A, Torres RAM. Conceptions and pedagogical practices of teachers for the clinical care of nursing. HU Rev [Internet]. 2019Jan.9 [cited 2024Jun.30];43(4):339-47. Available from: https://periodicos.ufjf.br/index.php/hurevista/article/view/2793

Issue

Section

Artigos Originais