The notion of quilombismo as a strategy of the Teatro Experimental do Negro
DOI:
https://doi.org/10.34019/1981-2140.2024.46419Keywords:
black theatre, community, quilombismo, memoryAbstract
In this article, we will seek to provoke reflection on the image of black people in an aesthetic and ethical way, crossed by the notion of quilombismo adopted by Abdias Nascimento, member of the Teatro Experimental do Negro, but considering its social leaks that imply the reception of the black body in art and in life. The reflection presented here comes from TEN as an artistic – political gesture of creating drama for black bodies and a poetic and performative legacy for future generations of black artists and audiences. Possible impacts are speculated on the elaboration of the notion of black community inspired by the quilombola attitude of escaping stereotypes and strengthening the collective regarding the black condition common to many in Brazil. At this moment, TEN is verified as a context that will provide support for reflection on blackness and communion between bodies as territories for confronting racism.
Keywords: black theater, image, scene, performance, memory.
Downloads
References
REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS:
BARBOSA, Muryatan Santana. O TEN e a negritude francófona no Brasil: Recepção e inovações. Revista Brasileira de Ciências Sociais, n. 81, v. 28, RBCS fevereiro/2013. p. 171-184.
BENTO, Maria Aparecida Silva. Cidadania em preto e branco. São Paulo: Editora Ática, 2006.
BO, Efrain Tomás. Prefácio. In. NASCIMENTO, Abdias (Org.). Teatro Experimental do Negro: Testemunhos. Rio de Janeiro: Edições GRD, 1966. p. 09 - 10.
CARVALHO, José Murilo de. Cidadania no Brasil: o longo caminho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.
DINIZ, Guilherme Augusto. A literatura dramática do Teatro Experimental do Negro [manuscrito]: entre a crítica e a história. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras, 2022. Orientadora: Elen de Medeiros.
DOMINGUES, Petrônio. Movimento Negro Brasileiro: alguns apontamentos históricos. Tempo, v.12, n.23, p. 100-122, 2007.
FERNANDES, Florestan. O negro no mundo dos brancos. 2a ed. São Paulo: Global, 2007.
FERNANDES, Florestan. Prefácio. In: NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 3a ed. São Paulo: Perspectivas, 2016. p. 17-21.
FERNANDES, Florestan. Significado do protesto negro. São Paulo: Expressão Popular co-edição Editora da Fundação Perseu Abramo, 2017.
MENDES, Miriam Garcia. A personagem negra no teatro brasileiro. São Paulo: Ática, 1982.
NASCIMENTO, Abdias (Org.). Dramas para negros e prólogo para brancos. Rio de Janeiro: Edição do Teatro Experimental do Negro, 1961.
NASCIMENTO, Abdias (Org.). Teatro Experimental do Negro: Testemunhos. Rio de Janeiro: Edições GRD, 1966.
NASCIMENTO, Abdias. Nasci no exílio. In: CAVALCANTI, Pedro Celso Uchôa; RAMOS, Jovelino (Orgs.). Memórias do Exílio: Brasil 1964-19??. São Paulo: Editora Livramento, 1978.
NASCIMENTO, Abdias. O Quilombismo: documentos de uma militância pan-africanista. 1a ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1980.
NASCIMENTO, Abdias do. Teatro Experimental do Negro: trajetória e reflexões. Estudos Avançados, v.18, n.50, 2004.
NASCIMENTO, Abdias. Quilombismo: um conceito emergente do processo histórico-cultural da população afro-brasileira. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (Org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 3a ed. São Paulo: Perspectivas, 2016.
NASCIMENTO, Abdias. Sortilégio; apresentação e prefácio Elisa Larkin Nascimento; colaboradores Ângelo Flávio Zuhalê. 3a ed. São Paulo: Perspectiva; Rio de Janeiro: Instituto de Pesquisas e Estudos Afro-Brasileiros, 2022.
NASCIMENTO, Beatriz. Uma história feita por mãos negras: Relações raciais, quilombos e movimentos. Alex Ratts (Org.). Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
NASCIMENTO, Maria Beatriz. O negro visto por ele mesmo. Alex Ratts (Org.). São Paulo: Ubu Editora, 2022.
RAMOS, Alberto Guerreiro. Introdução crítica à sociologia brasileira. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1995.
SHARPE, Christina. No vestígio: negridade e existência. Trad. Jess Oliveira. São Paulo: Ubu Editora, 2023.
SUSSEKIND, Flora. O negro como arlequim: teatro & discriminação. Rio de Janeiro: Editora Achiamé/Socii, 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 CSOnline - REVISTA ELETRÔNICA DE CIÊNCIAS SOCIAIS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos científicos publicados na CSOnline – Revista Eletrônica de Ciências Sociais estão licenciados sob uma Licença Creative Commons
