Photovoice and the Eco-Bio-Social approach with students: an Innovative strategy for Aedes aegypti control and prevention

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1809-8363.2024.v27.43526

Keywords:

Arboviruses, Public Health, Sustainable Development, Community Participation, Schools

Abstract

Photovoice employs photography as a dialogue element that transcends the understanding of an image. This study consolidates knowledge and innovative action in mobilizing students to control and prevent the Aedes aegypti vector. This vector's control is of global interest, and the Eco-Bio-Social approach points out sustainable and effective strategies in this regard. We describe the experience of schoolchildren and adolescent students with Photovoice based on discussions about the photographs produced. The collected data were analyzed and processed by the IRaMuTeQ software, and the outcomes were compiled and integrated by thematic construction from the students' narratives. We identified two central cores in the narratives: mosquitoes and water. Photovoice awakened the participants' critical environmental management perspective and was provenly an adequate tool to drive proactivity and promote social and community responsibility, gathering scientific knowledge and social commitment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta Duarte Maia Barakat, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduada em Serviço Social e mestra em Saúde coletiva pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). CV: http://lattes.cnpq.br/9425015613413725

Suyanne Freire de Macêdo, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Graduada e mestra em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC); doutora em Saúde Pública pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora Adjunta III da Universidade Federal do Piauí (UFPI). CV: http://lattes.cnpq.br/6321660086583488

Thereza Maria Magalhães Moreira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e em Direito pela Faculdade Estácio do Ceará (Estácio FIC); mestra e doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC); com pós-doutorado em Ciências da Saúde pela Universidade de São Paulo (USP). Professora Associada da Universidade Estadual do Ceará (UECE). CV: http://lattes.cnpq.br/2074959434257100

Virna Ribeiro Feitosa Cestari, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduada em Medicina Veterinária pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e em Enfermagem pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR); mestra e doutora em Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora na Universidade Estadual do Ceará (UECE). CV: http://lattes.cnpq.br/0400411354454467

Valter Cordeiro Barbosa Filho, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduado em Educação Física pela Universidade Federal do Ceará (UFC), mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e doutor em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) com período sanduíche na Universidade do Porto - Portugal; com pós-doutorado em Ciências da Saúde na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor Adjunto da Universidade Estadual do Ceará (UECE). CV: http://lattes.cnpq.br/1816764426628735

Andrea Caprara, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduado  em Medicina e Cirurgia pela Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia (UNIMORE), Italia, e doutor em Antropologia pela Université de Montreal (UdeM), Canadá; com pós-doutorado em Ciências Humanas pela Università di Perugia (Unipg), Itália. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Ceará (UECE). CV: http://lattes.cnpq.br/1140467350071168

Downloads

Published

2024-12-12

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)