Community health workers’ skills: analyses with students of the technical course of the Health with Worker Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1809-8363.2023.v26.42466

Keywords:

Public health, Community health workers, Primary health care, Health education, Family health strategy

Abstract

Objective: To analyze the skills of community health workers (CHWs) during the technical course of the Health with Worker Program, implemented by the Brazilian Ministry of Health. Method: cross-sectional study, using a structured online questionnaire organized into domains and dimensions, collecting data on students’ skills and their sociodemographic profiles. Results: High percentages of “I know how to do it” were found for planning educational, health promotion and accident prevention measures (59.3%), paying home visits (74.4%), identifying users who do not take medications correctly (52.5%) or who present risk factors for communicable diseases (58.0%), and referring users with sexually transmitted infections (56.9%). As for measuring blood pressure (27.7%) and blood glucose (27.4%), the percentages were low. On the other hand, the option “I do not know how to do it” was found in high percentages for performing cardiopulmonary resuscitation maneuvers (40.4%) and performing immobilization techniques on trauma victims (43.2%). Conclusion: CHWs realize that they have the skills to carry out educational activities and pay home visits. The gaps appeared in the areas of chronic diseases and first aid, more recent assignments, reinforcing the importance of technical-level training that covers these topics. The technical course of the Health with Worker Program meets the training needs of these workers, enhancing their performance in Primary Care, in search of better health indicators for Brazil.

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Author Biographies

Camila Giugliani, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada em Medicina e doutora em Epidemiologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). CV: http://lattes.cnpq.br/3506401093350896

Denise Barbosa de Castro Friedrich, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), mestra em Enfermagem pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e doutora em Saúde Coletiva pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); com pós-doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). CV: http://lattes.cnpq.br/6335733755856473

Carmen Lúcia Mottin Duro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada, mestra e doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor Adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). CV: http://lattes.cnpq.br/0938394529641115

Diogo Pilger, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduado em Farmácia e mestre em Epidemiologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); doutor em Farmácia Asistencial pela Universidad de Granada (UGR), Espanha; com pós-doutorado pelo Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia para Inovação Farmacêutica (INCT_IF). Professor da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). CV: http://lattes.cnpq.br/1302232285829492

Ana Francisca Kolling, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada em Enfermagem pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), mestra em Epidemiologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e dutora em Saúde Coletiva pela Universidade de Brasília (UnB); com pós-doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Consultora Técnica do Ministério da Saúde. CV: http://lattes.cnpq.br/0467780811037594

Cassiane Silocchi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada em Fisioterapia, mestra e doutora em Saúde Coletiva e pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS); com pós-doutorado pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) e pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora da Faculdade Anhanguera de Caxias do Sul. CV: http://lattes.cnpq.br/9725777214086605

Daniela Riva Knauth, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada em  em Ciências Sociais e mestra Antropologia Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); doutora em Etnologia e Antropologia Social pela Ecole des Hautes Études en Sciences Sociales  (EHESS), França. Professora Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). CV: http://lattes.cnpq.br/6297361141719296

Luciana Barcellos Teixeira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada em Enfermagem, estra e doutora em Epidemiologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pprofessora Associada da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). CV: http://lattes.cnpq.br/9069888393804643

Leandro Raizer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduação em Ciências Sociais, mestre e doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); com pós-doutorado pela University of Oxford (OX), Inglaterra. Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). CV: http://lattes.cnpq.br/8741489441886156

Fabiana Schneider Pires, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada em Odontologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), mestra em Ciências pela Coordenadoria de Controle de Doenças (CCD) e doutora em Ciências da Saúde pela Universidade de São Paulo (USP); com pós-doutorado pela Universidade de São Paulo (USP). Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). CV: http://lattes.cnpq.br/8124035459363562

Published

2024-04-17

Issue

Section

Artigos Originais

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