Nursing and Psychology inter-consultations in childcare: a child development surveillance strengthening experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1809-8363.2023.v26.39305

Keywords:

Child Development, Unified Health System, Psychology, Nursing

Abstract

The psychosocial aspects of child development should be addressed in childcare appointments, and an interdisciplinary approach is essential to achieve an adequate process of monitoring child development. This article describes a childcare inter-consultation experience in a Family Health Unit involving Nursing and Psychology, focusing on the development surveillance instrument of the Child Health Handbook. Participant observation of childcare inter-consultations was performed, focusing on child development monitoring and conducting Continuing Health Education with the Unit’s professionals. We found that childcare appointments prioritized growth aspects. Thus, an expanded approach to child development was appropriate. The Continuing Health Education involved Psychology and Nursing themes, focusing on the child’s comprehensive health, enabling the construction of interprofessional work. The experience contributed to health education and strengthened childcare, understanding childhood as a process influenced by multifactorial aspects.

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Author Biographies

Clara de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Graduada em Psicologia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e especializanda em Saúde Coletiva na Universidade Federal da Bahia (UFBA). CV: http://lattes.cnpq.br/9307127136158719

Gabriela Evangelista Pereira, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Graduação em Psicologia pela Faculdade Ruy Barbosa (FRB) e mestra Saúde Comunitária pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). CV: http://lattes.cnpq.br/0908458684442914

Camila Barreto Bonfim, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Graduada em Psicologia pela Faculdade Ruy Barbosa (FRB), mestra e doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). CV: http://lattes.cnpq.br/3323397621644430

Isabela Cardoso de Matos Pinto, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Graduada em Serviço Social pela Universidade Católica do Salvador (UCSAL), mestra em Saúde Coletiva e doutora em Administração pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Associada da Universidade Federal da Bahia (UFBA). CV: http://lattes.cnpq.br/2028106055681178

Darci Neves dos Santos, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Graduada em Medicina pela Universidade Católica do Salvador (UCSAL) e doutora em Epidemiologia Psiquiatrica  pela University of London (UL) Inglaterra. Professora Associada da Universidade Federal da Bahia (UFBA). CV: http://lattes.cnpq.br/1651604821137195

Published

2024-01-17

Issue

Section

Relatos de Experiência