Health Project in the Territory: teaching-service-community integration tool in the medicine course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1809-8363.2021.v24.35419

Keywords:

Medical Education, Professional Practice, Primary Health Care, Teaching-Assistance Integration Services

Abstract

The Health in the Territory Project (HTP) is a tool for developing strategies in the production of health in Primary Health Care (PHC). The objective of this study was to analyze the HTP under the perception of students of the Medicine course at a private Higher Education Institution as an instrument of formative assessment in the curricular component Integration Teaching-Service-Community (ITSC). This is a descriptive and cross-sectional study with a qualitative approach, through the focus group with 38 medical students in 2018. The transcripts were analyzed according to the Content Analysis according to Bardin and the discovery of nuclei of meaning. In the academic's perception, the HTP is in fact a tool that brings teaching and service closer. However, several points are raised to improve its application. This PHC tool is potent to produce health in the territory and shows which paths must be followed to improve ITSC, including strengthening ties.

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Author Biographies

Maria Beatriz Devoti Vilela, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Graduada em Medicina pela Universidade Federal de Uberlândia. Pós-graduada em Medicina do Trabalho pela Faculdade de Medicina do Norte de Minas (FUNORTE). Pós-graduada em Saúde pelo Centro Universitário de Patos de Minas (UNIPAM). Mestra em Saúde da Família e da Comunidade pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Médica da Estratégia de Saúde da Família de Patos de Minas, Minas Gerais, desde 2004. Preceptora do curso de Medicina do Centro Universitário de Patos de Minas desde 2012.

Sabrina Devoti Vilela Fernandes, Centro Universitário de Patos de Minas (UNIPAM)

Graduanda em Medicina no Centro Universitário de Patos de Minas (UNIPAM).

Rafael Freitas Silva Peralta, Centro Universitário de Patos de Minas (UNIPAM)

Graduando em Medicina no Centro Universitário de Patos de Minas (UNIPAM).

Rosuíta Frattari Bonito , Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Graduada em Medicina pela Universidade Federal de Uberlândia. Residente em Medicina Geral Comunitária pela Universidade Federal de Goiás de 1982-1983. Mestra em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Uberlância. Doutora pelo Instituto de Geografia da Universidade Federal de Uberlância.

Wallisen Tadashi Hattori, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Bacharel e Licenciado em Biologia (PUCPR). Mestre e Doutor em Psicobiologia (UFRN). Pós-doutorados no Programa de Pós-graduação em Psicobiologia (UFRN; PDJ/CNPq; PNPD/CAPES). Professor do Departamento de Saúde Coletiva do Programa de Pós-graduação em Saúde da Família e do Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde da Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia ( UFU).

Published

2022-04-05

Issue

Section

Artigos Originais

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