Circular dance: Expanding possibilities in health care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1809-8363.2020.v23.27075

Keywords:

Complementary therapies. Therapy through dance. Nursing education.

Abstract

This is an account of an activity developed in the discipline "Project of Professional Intervention" with the objective of providing a circular dance experience for undergraduate nursing students from a university located in the northwest of Rio Grande do Sul, in the second half of 2018. This is a practice inspired by different cultures and peoples, conducted in a group and in a circle, with a view to physical, mental and social well-being, promotes relaxation, concentration and body awareness. It was observed that, at the end of the activities, the participants, in addition to demonstrating joy and renewed energies, were able to broaden their knowledge on the subject and were encouraged to use the Integrative and Complementary Practices in nursing, in order to promote care beyond the hegemonic model, to provide well-being and quality of life to users.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giovana Wachekowski, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI Campus Santo Ângelo

Enfermeira pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões- Campus Santo Ângelo. Residente no Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Família UNIJUI/FUMSSAR.

Jane Conceição Perin Lucca, Universidade Regional do Alto Uruguai e das Missões - URI Campus de Santo Ângelo

Enfermeira. Mestra em Ensino Tecnológico e Cientifico. Docente do Curso de Graduação em Enfermagem na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - Campus Santo Ângelo/RS. 

Vivian Lemes Lobo Bittencourt, Universidade Regional do Alto Uruguai e das Missões - URI Campus de Santo Ângelo

Enfermeira. Mestra em Atenção Integral à Saúde, com doutorado em Educação nas Ciências em andamento. Docente do curso de Graduação em Enfermagem na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - Campus Santo Ângelo/RS. 

Marcia Betana Cargnin, Universidade Regional do Alto Uruguai e das Missões - URI Campus de Santo Ângelo

Enfermeira. Mestra em Ensino científico e Tecnológico. Docente do curso de Graduação em Enfermagem na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - Campus Santo Ângelo/RS. 

Rosane Teresinha Fontana

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente do curso de Graduação em Enfermagem e do Mestrado em Ensino Científico e Tecnológico da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - Campus Santo Ângelo/RS.

Published

2021-06-23

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)