Community Health Agents as mediator: a reflection from popular education’s perspective

Authors

  • Eduardo Navarro Stotz Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca
  • Helena Maria Scherlowski Leal David Faculdade de Enfermagem da UERJ
  • Vera Joana Bornstein Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio

Keywords:

´Educação em saúde, atenção primária à saúde, participação comunitária

Abstract

This article presents a discussion about community health agents’ practice as a mediator amongst population’s demands and technical orientation of brazilian Unified Health Care System – SUS. This theme is approached using theoretical-conceptual and methodological perspective of popular education, sustaining that this allows to strengthen a pedagogic performance addressed for the democratization of the relationships between health services and population. Starts from a discussion on the concepts of health, disease and care as elements that sustain the pedagogic practice, examining some theoretical-methodological presuppositions of popular health education, debating them in the context of the organization of health practices and the agents’ work. It concludes supporting the valorization of critical education and the community agent's role as educator in transforming health practices and health model.

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Author Biographies

Eduardo Navarro Stotz, Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca

possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1981), mestrado em História pela Universidade Federal Fluminense (1986) e doutorado em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz (1991). Pesquisador titular da Fundação Oswaldo Cruz. Tem experiência na área de Saúde Coletiva, com ênfase em Saúde Pública, atuando principalmente nos seguintes temas: movimentos sociais e saúde, educação em saúde , trabalhadores rurais, ambiente e saúde.

Helena Maria Scherlowski Leal David, Faculdade de Enfermagem da UERJ

Graduação em Enfermagem, Mestrado (1995) e Doutorado (2001) em Ciências da Saúde - Saúde Pública pela ENSP/FIOCRUZ. Coordenadora do GT Educação Popular e Saúde da ABRASCO. Membro da Rede de Educação Popular e Saúde. Professor Adjunto Depto de Enfermagem de Saúde Pública - Faculdade de Enfermagem da UERJ, desenvolvendo atividades de ensino, pesquisa e extensão em educação em saúde, educação popular e saúde e saúde do trabalhador.

Vera Joana Bornstein, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio

Possui graduação em Escola de Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1970), mestrado em Administracion En Salud - Universidad Nacional Autónoma de Nicarágua (1989) e doutorado em saúde pública pela Escola Nacional de Saúde Pública/Fiocruz (2007) - orientador Eduardo Navarro Stotz, título da tese: O agente comunitário de saúde na mediação de saberes. Tem experiência na área de Saúde Coletiva, com ênfase em Administração Em Saúde e Educação Popular, atuando principalmente nos seguintes temas: educação em saúde, educação popular em saúde, saúde pública, saúde da família, gestão de serviços de atenção básica

Published

2009-08-31

Issue

Section

Update articles