4) Da abóbora à carruagem: a construção do letramento

Autores

  • Terezinha Cristina Campos de Resende (UFRJ)

Resumo

Inglês: The current study analyzes how two five-year old children from different cultural background create their oral narratives (oral story) by describing and interpreting their linguistic-discursive resources. It searches for the theoretical reference and categories for analysis mainly in the literature of Bakhtin (1895-1975) and Vygotsky (1896-1935), considering that both understand the subject as a being who is constructed in the social environment, in the culture and history, by interacting with the other, as confirmed by the results of this research.Keywords: Literacy; Wonderful narratives; Linguistic-discursive moves; Interaction.


Tradução:
Este estudo analisa o processo de construção de narrativas orais de duas crianças de cinco anos, de diferentes inserções culturais, descrevendo e interpretando seus recursos lingüístico-discursivos. Busca o referencial teórico e as categorias de análise, principalmente, em Bakhtin (1895-1975) e Vygotsky (1896-1935), visto que ambos vêem o sujeito como um ser que se constrói no social, na cultura e na história, por meio da interação com o outro, como confirmam os resultados desta pesquisa.
Palavras-chave: Letramento; Movimentos lingüístico-discursivos; Interação.

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Publicado

2016-07-14

Edição

Seção

Artigos