2) Texto e gramática: casamento impossível em sala de aula?

Autores

  • Juliana Alves Assis (PUC-MG)
  • Maria Beatriz Nascimento Decat (UFMG)

Resumo

Inglês: Based on the exploration of a text used in an activity that was taken from teaching materials, this work intends to enhance the debate about the treatment of the grammatical aspects in the teaching of Portuguese Language. Substantiated on an approach that articulates contributions from different fields of linguistic studies, which share a socio-interactionistic view of language, the analysis of the text that takes place in this work demonstrates the possibility of articulating the linguistic, textual, socio-pragmatic and discoursive dimensions in teaching/learning practices that have the text as its object of study.
Keywords:
Portuguese Language teaching; Linguistic analysis; Text.

Tradução:
A partir da exploração de um texto usado em atividade retirada de material didático, o presente trabalho busca alimentar o debate sobre o tratamento dos aspectos gramaticais no ensino de língua portuguesa. Fundamentada numa abordagem que articula contribuições de diferentes campos de estudo lingüísticos, os quais compartilham uma visão sociointeracionista da linguagem, a análise do texto realizada neste trabalho demonstra a possibilidade de se articularem as dimensões lingüística, textual, sociopragmática e discursiva em práticas de ensino e aprendizagem que tomam o texto como objeto de estudo.
Palavras-chave:
Ensino de língua portuguesa; Análise lingüística; Texto.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Downloads

Publicado

2016-07-08

Edição

Seção

Artigos