9) Flexão de número na gramática da criança e na gramá tica do adulto
Resumo
Inglês: This paper focus on the variable usage of inflected plural forms in words with regular plural (chapéu/chapéus; bolo/bolos) and words inflected with is -is and metaphonic plural (animal/animais; forno/fornos) within the framework of Sociolinguistics and the Usage-based Models. The data were obtained through the application of a test to 60 children and 20 adults, aiming to elicit plural inflection of 30 real words and 6 pseudowords. The results obtained revealed the importance of the experience of use of the inflected forms and that both children and adults make use of probabilistic inference to establishing morphological patterns.Key-words: number inflection, variation, grammar, lexicon, Usage-based Models.
Tradução: Este artigo focaliza o uso alternativo de formas flexionais de plural em nomes com pluralmregular (chapéu/chapéus; bolo/bolos) e plural em –is e metafônico (animal/animais; forno/fornos) dentro do quadro teórico da Sociolingüística e dos Modelos baseados no Uso. Os dados foram obtidos através de teste, aplicado a 60 crianças e 20 adultos, com o objetivo de eliciar formas de plural de 30 palavras reais e 6 pseudopalavras. Os resultados obtidos revelaram a importância da experiência de uso com as formas flexionadas em questão e que crianças e adultos usam inferência probabilística para estabelecer padrões morfológicos.
Palavras-chave: flexão de número, variação, gramática, léxico, Modelos baseados no Uso.
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