15) As atividades de produção oral sob a ótica dos repertórios comunicativos e do letramento na aula de língua inglesa

  • Raquel Santos Lombardi (UFJF)
  • Ana Claudia Peters Salgado (UFJF)

Resumo

Inglês: The oral production activities from the perspective of communicative repertoires and literacy in the English language class
In this study we discuss the oral production in a class of English as a foreign language, using the communicative repertoires (RYMES, 2010) and the concept of literacy (FREIRE, 1991; STREET 1944, 2003), in order to verify if the activities that support teaching practice allow the insertion of a learner in the social practices that make up the world around them. We present part of a research based on a participant observation in the classes of an English course. We analyze part of the Lesson Plan of this course and we highlight that the development of the communicative repertoires constitutes a way to achieve literacy, leading the student to participate in social and professional practices that can be presented to them.
Keywords:
language acquisition; oral production; communicative repertoires; literacy.


Tradução:
Neste trabalho discutimos a produção oral na aula de inglês como língua estrangeira, recorrendo, para tal, à questão do repertório comunicativo (RYMES, 2010) e ao conceito de letramento (FREIRE, 1991;STREET 1944, 2003), a fim de verificar se as atividades que embasam a prática de ensino possibilitam a inserção do aprendiz nas práticas sociais que compõem o mundo que o cerca. Apresentamos um recorte de uma pesquisa com observação participante em um curso intensivo de inglês. Analisamos parte do Plano de Aula desse curso e destacamos que o desenvolvimento do repertório comunicativo constitui um caminho para alcançar o letramento levando o aluno a participar das práticas sociais e profissionais que, por ventura, se manifestem diante dele.
Palavras-chave: aquisição de língua estrangeira; produção oral; repertório comunicativo; letramento.
Publicado
2016-06-21
Seção
Artigos