11) Construção multimodal de sentidos em um vídeo institucional: (novos) multiletramentos para a escola
Resumo
Inglês: Multimodal meaning construction in an institutional video: (new) multiliteracies for schoolThe objective of this paper is to discuss and rethink about knowledge construction by means of multimodal elements, in order to answer the following question: how to construct multimodal meanings? To do so, I reread the Social Semiotics theoretical - analytical approach (HALLIDAY, 1978; KRESS & VAN LEUWEN, 1996; LEMKE, 1998) so as to carry out a multimodal analysis of an institutional video about European Union, which has circulated worldwide on television channels and social networks on internet. With the video discussion and analysis, I intend to show how schools need to embed multiliteracies in order to try to respond to multifaceted requirements in the contemporary world.
KEY-WORDS: Multiliteracies; multidodality; critical literacy; internet; school.
Tradução: O objetivo deste artigo é discutir acerca da construção de conhecimento por meio de elementos multimodais, buscando, assim,responder à seguinte questão: como construir sentidos multimodais? Para tanto, faço uma releitura da abordagem teórico-analítica da Semiótica Social (HALLIDAY, 1978; KRESS & VAN LEUWEN, 1996; LEMKE, 1998), para realizar uma análise multimodal de um vídeo institucional sobre a União Europeia, que teve ampla circulação em canais de televisão e redes sociais no mundo inteiro. Com a discussão e análise do vídeo, procuro mostrar como a escola se encontra diante da necessidade de incorporar multiletramentos, com o fito de tentar responder às exigências multifacetadas da contemporaneidade.
Palavras-chave: multiletramentos;multimodalidade; letramento crítico,internet; escola.
Downloads
Não há dados estatísticos.