Design and cinema

a design analysis in the imaginary of the film Joker

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1984-0071.2024.v13.44842

Keywords:

Design, Cinema, Imaginário, Coringa

Abstract

The visualities that design creates play an important role in the subjective formation of individuals. A fact that can be left aside in the technical-scientific position that design has been occupying in the context of film production. The objective of this article is to analyze how design acts in the imaginary of the film Joker (Todd Phillips, 2019), to highlight the ethical-political aspects of the visuality that the film places in the world. To this end, an analysis instrument was used that observes the film as a design-fiction product, which analyzes it from the perspective of its discourse. This article presents the results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Estêvão Lucas Eler Chromiec, UFPR - Universidade Federal do Paraná

Graduado em Desenho Industrial - Programação Visual pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2010). Mestre em Design de Sistemas de Informação pela da Universidade Federal do Paraná (2020). Doutorando no Programa de Pós-graduação em Design da Universidade Federal do Paraná (2021). Interessa-se por desenho, pintura, ilustração, cinema e desenvolvimento visual para publicidade e entretenimento.

Luciane Maria Fadel, UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Comunicação Visual pela Universidade Federal do Paraná (1987) e Engenharia da Computação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1994), graduada em Licenciatura em 2º Grau pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (1992), mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001), doutorado em Typography & Graphic Communication - University of Reading (2007) e Pós-Doutorado em Narrativas orientado pelo Prof. Jim Bizzocchi na Simon Fraser University, Canada. É professora adjunta do Departamento de Expressão Gráfica da Universidade Federal de Santa Catarina. Atua principalmente nos seguintes temas: design de interação, narrativas, user experience, novas mídias e digital storytelling.

Published

2024-10-19

How to Cite

Chromiec, E. L. E., & Fadel, L. M. (2024). Design and cinema: a design analysis in the imaginary of the film Joker. Tríades Em Revista: Transversalidades, Design E Linguagens, 13, 1–15, e44842. https://doi.org/10.34019/1984-0071.2024.v13.44842