Frida Kahlo: spirituality, art and courage to be
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-6151.2022.v19.37151Keywords:
Frida Kahlo; spirituality; art; courage to beAbstract
This article takes as its starting point to necessary to discuss the relationship between theology and art. Art as a symbolic form expresses the artist's deep existential meanings, giving us access to a new dimension of his being: the spiritual. We understand the spiritual dimension as that which gives movement and direction to our achievements in life. It is in this sense that, from the encounter with Frida Kahlo's art, this proposal was born to point out the signs of a transcendent reality in her self-portrait “Colar com Espinhos e Beija-flor”, from 1940. Within a phenomenological hermeneutic approach, we chose by the bibliographical research, choosing as a theoretical reference the theology of culture of Paul Tillich.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. A condição humana. 11ª.edição. Rio de Janeiro: Forense, 2010.
CHIP, Herschel Brownine; SELZ, Peter Howard; TAYLOR, Joshua Charles. Teorias da arte moderna. 2ª edição. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
CASSIER, Ernst. Ensaio sobre o homem: introdução a uma filosofia da cultura humana. Trad. Tomás R. Bueno. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
CAVALCANI, Carlos Eduardo. Teologia e Literatura: princípio profético, busca de sentido e ambigüidades na vida religiosa. Revista Eletrônica Correlatio, São Paulo, nº 14, dez/ 2008. Disponível em:https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/COR/article/view/1028/1071. Acesso em 08 out. 2021.
DREBES, Haidi. A expressão da Espiritualidade na obra pictórica de Frida Kahlo no horizonte da teologia da cultura de Paul Tillich. 2005. 168 f. Tese (Doutorado em Teologia) -Escola Superior de Teologia São Leopoldo, Rio Grande do Sul. 2005. Disponível em: http://www3.est.edu.br/biblioteca/btd/Textos/Doutor/drebes_h_td51.pdf. Acesso em 20 ago. 2016.
HEMINGWAY, Ernest. Adeus às Armas. 8ª edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
HERRERA, Hayden. Frida: uma biografia. São Paulo: Globo, 2011.
HUXLEY, Aldous. Admirável Mundo Novo. São Paulo: Globo, 2001.
KAHLO, Frida. El diario de Frida Kahlo: un intimo autorretrato. México: La Vaca Independiente, 2014.
MARTINS, Maria Angélica F. Jurity; MARTINS, Presley Henrique. Literatura e religião nas obras Adeus às Armas e Olhai os Lírios do Campo. Sacrilegens, Juiz de Fora, v. 17, n. 2, p. 247-263, jul-dez/2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/sacrilegens/article/view/32707/21929. Acesso em 08 out. 2021.
ORTEGA Y GASSET, José. A desumanização da arte. São Paulo: Cortez, 1991.
TILLICH, Paul. Dinâmica da fé. 3ª edição. São Leopoldo, RS: Editora Sinodal, 1985.
____________. A coragem de ser. 6ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
____________. Teologia da cultura. São Paulo: Fonte Editorial, 2009.
Figura 1. Ex-voto, 1943, óleo sobre metal, 19 x 21,1 cm. Coleção particular.
Figura 2. Frida Kahlo e Diego Rivera, 1931, óleo sobre tela, 100 x 78, 7 cm. Museu Frida Kahlo, Cidade do México. Disponível em: http://www.museofridakahlo.org.mx/. Acesso em 15 jul. 2017.
Figura 3. Autorretrato com colar de espinhos e beija-flor, 1940, óleo sobre tela, 63,5 x 49,5 cm. Museu Frida Kahlo, Cidade do México. Disponível em: http://www.museofridakahlo.org.mx/. Acesso em 20 jul. 2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria Angélica Farias Jurity Martins
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Sacrilegens is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.