Methodological notes and ethnographic experiencein a Santo Daime research

Authors

  • Paulo César Caminha Ramos Filho

Keywords:

Ethnographic experience, Santo Daime, Methodological reflections

Abstract

This article intends to discuss a few methodological and theoretical issues involved in the fieldwork process. On the premise that anthropological theory and ethnography are not separable, being the constant dialogue between them the probable responsible for the constant renewal of methodological and theoretical improvement of the discipline, the text, initially, does a course through Santo Daime’s doctrine, focusing, primarily, a work category. In a second step, the discussion addresses issues concerning problems of engagement, or politicizing with the research object, or researched subject; for, ultimately, evoke points corresponding to the topic of the dimensions wrapped in ethnographic experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Mauro. A ayahuasca e seus usos. In: LABATE, B. SENA, W (Orgs.).O uso ritual da ayahuasca. 2. ed. Campinas: Mercado de Letras; São Paulo: Fapesp, 2002. p.
15-19.
ARAÚJO, Wladimir Sena. A Barquinha: espaço simbólico de uma cosmologia em
construção. In: LABATE, B. SENA, W (Orgs.). O uso ritual da ayahuasca. 2. ed.
Campinas: Mercado de Letras; São Paulo: Fapesp, 2002. p. 541-556.
BRISSAC, Sérgio. José Gabriel da Costa: trajetória de um brasileiro, Mestre e autor da
União do Vegetal. In: LABATE, B. SENA, W (Orgs.). O uso ritual da ayahuasca. 2.
ed. Campinas: Mercado de Letras; São Paulo: Fapesp, 2002. p.571-588.
CAMURÇA, Marcelo. Etnografia em grupos religiosos: relativizar o absoluto. In:
Tomo. São Cristovão, n 14, p. 55-66, jan/jun. 2009.
CARDOSO, Ruth. Aventuras de antropólogos ou como escapar das armadilhas do
método. In: CARDOSO, R. (Org.). A aventura antropológica. Rio de Janeiro: Paz e
Terra, 1986. p. 95-105.
DAMATTA, Roberto. Carnavais, paradas e procissões: reflexões sobre o mundo dos
ritos. In: Religião e Sociedade. Rio de Janeiro, nº 1, p. 03-30, 1977.
_____. O ofício de etnólogo, ou como ter “anthropological blues”. In: NUNES, E.
(Org.)A aventura sociológica. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1978, p. 23-35.
_____. Relativizando: uma introdução à Antropologia Social. Petrópolis: Vozes, 1987.
DELEUZE, Gilles; GUATARRI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol.
1. 2.ed. São Paulo: Editora 34, 2011.
DIAS, Walter. Diário de viagem...In: LABATE, B. SENA, W (Orgs.). O uso ritual da
ayahuasca. 2. ed. Campinas: Mercado de Letras; São Paulo: Fapesp, 2002. p. 445-472.
DURHAM, Eunice. A pesquisa antropológica com populações urbanas: problemas e
perspectivas. In: CARDOSO, R. (Org.). A aventura antropológica. Rio de Janeiro: Paz
e Terra, 1986. p. 17-34.
EVANS-PRITCHARD, E. E. Bruxaria, oráculos e magia entre os Azande. Rio de
Janeiro: Zahar, 1978.
FOOTE WHITE, William. Sobre a evolução de Sociedade de Esquina – Anexo A. In:
Sociedade de esquina a estrutura social de uma área urbana pobre e degradada. Rio de
Janeiro: Editora Jorge Zahar, 2005. p. 283-363.
GENTIL, Lucia; GENTIL, Henrique. O uso de psicoativos em um contexto religioso: a
União do Vegetal. In: LABATE, B. SENA, W (Orgs.). O uso ritual da ayahuasca. 2.
ed. Campinas: Mercado de Letras; São Paulo: Fapesp, 2002. p.559-570.
GOULART, Sandra. As raízes culturais do Santo Daime. Dissertação de mestrado em
antropologia social. São Paulo: USP, 1996.
_____. O contexto de surgimento do culto do Santo Daime: formação da comunidade e
do calendário ritual. In: LABATE, B. SENA, W (Orgs.). O uso ritual da ayahuasca. 2.
ed. Campinas: Mercado de Letras; São Paulo: Fapesp, 2002. p. 277-301.
GROISMAN, Alberto. Eu venho da floresta: um estudo sobre o contexto simbólico do
uso do Santo Daime. Florianópolis: UFSC, 1999.
LABATE, Beatriz. A literatura brasileira sobre as religiões ayahuasqueiras. In:
LABATE, B. SENA, W (Orgs.). O uso ritual da ayahuasca. 2. ed. Campinas: Mercado
de Letras; São Paulo: Fapesp, 2002. p. 231-273.
_____. A reinvenção do uso da ayahuasca nos centros urbanos. Campinas: Mercado de
Letras, 2004.
_____; GOULART, Sandra, (Orgs.). O uso ritual das plantas de poder. Campinas:
Mercado de letras, 2005.
_____; PACHECO, Gustavo. Matrizes Maranhenses do Santo Daime. In: LABATE, B.
SENA, W (Orgs.). O uso ritual da ayahuasca. 2. ed. Campinas: Mercado de Letras; São
Paulo: Fapesp, 2002. p. 303-344.
_____; _____. As origens históricas do Santo Daime. In: Álcool e drogas na história do
Brasil. CARNEIRO, H; VENÂNCIO, R. P. (Orgs). Belo Horizonte: PUC Minas, p.
231-255, 2005.
_____; _____. Música brasileira de ayahuasca. Campinas, Mercado de Letras, 2009.
LAPLANTINE, François. A descrição etnográfica. São Paulo: Editora Terceira
Margem, 2004.
LUNA, L. E. Vegetalismo: shamanism among the mestizo population of the Peruvian
Amazon. Estocolmo:Almqvist&WiksellInternational, 1986.
_____. Narrativas da alteridade: a ayahuasca e o motivo de transformação em animal.In:
LABATE, B; GOULART, S. (Orgs.). O uso ritual das plantas de poder. Campinas:
Mercado de letras, 2005, p. 333-354.
MACRAE, Edward. Guiado pela lua: xamanismo e uso ritual da ayahuasca no culto do
Santo Daime. São Paulo: Brasiliense, 1992.
MALINOWSKI, Bronislaw. Argonautas do Pacífico Ocidental. São Paulo: Editora
Abril, 1976.
MORTIMER, Lucio. Bença, Padrinho! São Paulo: Editora Céu de Maria, 2000.
OLIVEIRA, Isabela. Santo Daime: umsacramento vivo, uma religião em formação.Tese
de doutorado em História. Brasília: UNB, 2007.
OLIVEIRA, José Erivan Bezerra de. Santo Daime – o professor dos professores: a
transmissão do conhecimento através dos hinos. Tese de doutorado em Sociologia.
Fortaleza: UFC, 2008.
PEIRANO, Mariza. A teoria vivida: e outros ensaios de antropologia. Rio de Janeiro:
Jorge Zahar, 2006.
PEREZ, Léa Freitas. Festa, religião e cidade: corpo e alma do Brasil. Porto Alegre:
Medianiz, 2011.
PIRES, A. P. S.; OLIVEIRA, C. D. R.; YONAMINE, M. Ayahuasca: uma revisão dos
aspectos farmacológicos e toxicológicos. In: Revista de Ciências Farmacêuticas Básica
e Aplicada. São Paulo, n. 31, p. 15-23, 2010.
RABINOW, Paul. Reflexiones sobre un trabajo de campo en Marruecos. Madrid:
EdicionesJucar, 1992.
RAMOS FILHO, Paulo César Caminha. Examine a consciência: o acesso ao
conhecimento na doutrina do Santo Daime. Dissertação de Mestrado em Ciências
Sociais. Juiz de Fora: UFJF, 2016.
REHEN, Lucas Kastrup. “Receber não é compor”: música e emoção na religião do
Santo Daime. In: Religião e Sociedade. Rio de Janeiro, 27 (2), p. 181-212, 2007.
_____. Música e troca: a oferta de hinos no Santo Daime.Núcleo de estudos
interdisciplinares em psicoativos (NEIP). 2009. Disponível em:http://neip.info/novo/wpcontent/
uploads/2015/04/lucas_rehen_msica_troca_daime.pdf. Acesso em: 29 de julho
de 2015.
ROSE, Isabel Santana de. Entre colinas verdes: trabalhos espirituais, plantas e culinária.
Reflexões sobre experiências de campo numa comunidade do Santo Daime. In:
BONETTI, Aline de Lima e Soraya Fleischer (orgs.). Entre saias justas e jogos de
cintura. Santa Cruz do Sul/Florianópolis: Edunisc/Editora Mulheres, 2006.
SANCHIS, Pierre. As tramas sincréticas da história: sincretismo e modernidades no
espaço luso-brasileiro. In: Revista brasileira de Ciências Sociais. São Paulo, v. 10, n.
28, p. 123-128, jun, 1995.
SILVA, Clodomir Monteiro da. O uso ritual da ayahuasca e o reencontro de duas
tradições. A miração e a incorporação no culto do Santo Daime. In: LABATE, B.
SENA, W (Orgs.). O uso ritual da ayahuasca. 2. ed. Campinas: Mercado de Letras; São
Paulo: Fapesp, 2002. p. 413-444.
SILVEIRA, Tamara Christine Carneiro. Em busca da “santa luz”: um estudo sobre a
experiência do êxtase místico-religioso na comunidade do Santo Daime.Dissertação de
mestrado em Ciência da Religião. Juiz de Fora: UFJF, 2007.
SOARES, Luiz Eduardo. Religioso por natureza: cultura alternativa e misticismo
ecológico no Brasil. In: LANDIM, L. (Org.). Cadernos do ISER, nº. 22 – Sinais dos
Tempos-Diversidade Religiosa no Brasil. Rio de Janeiro: ISER (Instituto de Estado de
Religião), p.121-144, 1989.
SOUZA, Mônica Dias de. A Barquinha e suas interfaces – cartografia das influências e
mutações religiosas. 2008.Disponível em: http://www.abhr.org.br/wpcontent/
uploads/2008/12/souza-monica.pdf. Acesso em: 29 de julho de 2015.
VALADARES, Licia. Os dez mandamentos da observação participante. In: Revista
Brasileira de Ciências Sociais, v. 22, n. 63, p. 153-155, 2007.
VELHO, Gilberto. Observando o familiar. In: NUNES. E. (Org.). A Aventura
Sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1978, p. 123-132.

Published

2016-08-05

How to Cite

CAMINHA RAMOS FILHO, P. C. . Methodological notes and ethnographic experiencein a Santo Daime research. Sacrilegens , [S. l.], v. 13, n. 2, p. 91–110, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/sacrilegens/article/view/26906. Acesso em: 18 jul. 2024.