Credibilidade como valor personalizado: vínculos em rede

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2179-3700.2024.v24.46265

Keywords:

Credibility. Television journalism. Influencer journalist. Network links. Customization

Abstract

The research focuses on the processes of construction of replacement in the digital environment by GloboNews (tele)journalists. To this end, the empirical evidence is presented by the content posted in this environment, with emphasis on video materials and interactions proposed on digital social networks, the channel and professionals who work on it. The documentary survey was carried out on profiles on Instagram, Twitter and GloboNews' digital media, including specific pages that were intended to disseminate content conveyed by these professionals. As objectives, we seek to understand how the replacement of professionals was constructed based on contact between (tele)journalists and the public, enhanced by online interactions. The posted videos were investigated based on the “Audiovisual Materiality Analysis” (Coutinho, 2016), which allows the articulation of texts and paratexts in a critical way. As main results, it should be noted that the content originally shown on pay television is continued on social networks, which ends up attracting new audiences and reinforcing existing ties between professionals and audience. Furthermore, (tele)journalists assume a role of more direct influence, as a characteristic of the new ecosystem in which there is an expansion of television journalism to digital social networks.

 

Downloads

Author Biography

Iluska Coutinho , Universidade Federal de Juiz de Fora

Professora Titular do Curso de Jornalismo e do PPGCOM(FACOM-UFJF). Coordenadora do NJA - Núcleo de Estudos em Jornalismo e Audiovisual. iluska.coutinho@ufjf.br

References

COUTINHO, I. & TOSTES, A. Jornalista: o novo influencer do mercado? 6º Congresso Internacional Media Ecology and Image Studies - A consolidação dos seres media. Lisboa, PT, 2023. Disponível em: < http://www.riaeditorial.com/index.php/consumo-desejo-e-diversao/> . Acesso em 25 de abril de 2024.

COUTINHO, I. & TOSTES, A. Credibilidade fora das telas: a inte(ação) do jornalista nas redes. In: Anais XXXXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2023, Belo Horizonte, MG.

COUTINHO, I. Credibilidade como valor personalizado no telejornalismo: Vínculos tecidos em rede entre audiência e jornalistas profissionais. In: Anais XXXXV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2022, João Pessoa, PB.

COUTINHO, I. O telejornalismo narrado nas pesquisas e a busca por cientificidade: A análise da materialidade audiovisual como método possível. In: Anais XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2016, São Paulo, SP. Anais [...]. São Paulo, Brasil: USP, 2016.

CHRISTOFOLETTI, R; BECKER, D. Pesquisas sobre confiança na mídia e o fortalecimento da ideia de crise permanente de credibilidade, 2024.

CHRISTOFOLETTI, R. CHRISTOFOLETTI, Rogério. A crise do jornalismo tem solução? Barueri, SP: Estação das Letras e Cores, 2019.

CHRISTOFOLETTI, R. LAUX, A. Confiabilidade, credibilidade e reputação: no jornalismo e na blogosfera, 2008.

KOVACH, Bill; ROSENSTIEL, Tom. Os Elementos do Jornalismo. Tradução de Wladir Dupont. São Paulo: Geração Editorial, 2003.

MELO SILVA, E. & ALVES, Y.M. Bases epistemológicas do Telejornalismo Brasileiro: do Telejornalismo Falado ao Telejornalismo Expandido. In: XXXX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2017 – Curitiba - PR.

PATERNOSTRO, V. O texto na tv: manual de telejornalismo. Rio de Janeiro, 1999.

TUCHMAN, Gaye. A objetividade como um ritual estratégico: uma análise das noções de objetividade dos jornalistas. In: TRAQUINA, Nelson. Jornalismo: questões, teorias e estórias. Lisboa: Vega, 1993.

Published

2025-04-09

How to Cite

Tostes, A. L., & Coutinho , I. . (2025). Credibilidade como valor personalizado: vínculos em rede. Principia: Caminhos Da Iniciação Científica, 24. https://doi.org/10.34019/2179-3700.2024.v24.46265

Issue

Section

Artigos originais - Ciências Sociais Aplicadas