STUDENTS WITH DISABILITIES IN HIGHER EDUCATION

Inclusion and Accessibility during Emergency Remote Teaching

Authors

  • Aldeir Carlos Nasareth de Vasconcellos Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Mylene Cristina Universidade Federal de Juiz de Fora https://orcid.org/0000-0003-2769-8421

DOI:

https://doi.org/10.34019/2179-3700.2024.v24.46194

Keywords:

Higher education. Inclusion. Accessibility. Pandemic. Students with disabilities.

Abstract

This work is an excerpt from the research 'Emergency Remote Teaching: students with disabilities in higher education,' which aimed to understand how the emergency remote teaching model, in the context of the COVID-19 pandemic, impacted students with disabilities in Brazilian federal universities and how these institutions faced the challenge of accessibility and inclusion for people with disabilities in this new context. The objective is to present a summary of the mapping of initiatives carried out by universities, by Brazilian regions, during the pandemic period. Our results show that, despite the barriers imposed by the suspension of in-person academic activities, there were inclusive experiences that expanded educational opportunities for students with disabilities, and that there are still significant challenges to be addressed in ensuring participation and accessibility for this group in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mylene Cristina, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutora em Educação UFRJ. Professora Adjunta do Departamento SSE, Faculdade de Educação/UFF.

References

BOOTH, T.; AINSCOW, M. Index para Inclusão. Centre for Studies on Inclusive Education, 2011. Disponível em: https://proinclusao.ufc.br/wp-content/uploads/2020/05/index-para-a-inclusao.pdf Acesso em: 06 Out. 2024.

BRASIL. Documento Orientador Programa Incluir - Acessibilidade na Educação Superior Secadi/SESu. Brasília, DF, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=12737-documento-orientador-programa-incluir-pdf&category_slug=marco-2013-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 06 Out. 2024.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm Acesso em: 06 Out. 2024.

GONÇALVES, Laís Lopes de Souza; VASCONCELLOS, Aldeir Carlos Nasareth de; SANTIAGO, Mylene Cristina; BATISTA, Rodolfo Luís Leite (no prelo). Acessibilidade e inclusão no ensino superior em tempos de pandemia: a região sul em foco. Pesquisa e debate em educação.

GOMES, Patricia Morais; SOUZA, Queila Érica Taligliatti de; SANTIAGO, Mylene Cristina. Acessibilidade e Inclusão em tempos pandêmicos: uma análise dos documentos das Universidades Federais da Região Centro-Oeste. Anais do 10º Congresso Brasileiro de Educação Especial, São Carlos, 2023.Disponível em: <https://proceedings.science/cbee/cbee-2023/trabalhos/acessibilidade-e-inclusao-em-tempos-pandemicos-uma-analise-dos-documentos-das-un?lang=pt-br> . Acesso em: 06 Out. 2024.

LOURENÇO, Giulia Garcia Meira Reis; VERASSANI, Ana Luiza; BATISTA, Rodolfo Luís Leite; SANTIAGO. Mylene. Ensino Superior e pandemia: inclusão de Pessoas com Deficiência nas universidades federais da Região Sudeste. Anais do 10º Congresso Brasileiro de Educação Especial, São Carlos, 2023. Disponível em: <https://proceedings.science/cbee/cbee-2023/trabalhos/ensino-superior-e-pandemia-inclusao-de-pessoas-com-deficiencia-nas-universidades?lang=pt-br> . Acesso em: 06 Out. 2024.

NUNES, Clarisse; MADUREIRA, Isabel Pizarro. Desenho universal para a aprendizagem: construindo práticas pedagógicas inclusivas. Da Investigação às Práticas , Lisboa, v. 5, n. 2, p. 126-143, 2015. Disponível em: https://repositorio.ipl.pt/bitstream/10400.21/5211/1/84-172-1-SM.pdf Acesso em: 06 Out. 2024.

SANTIAGO, Mylene Cristina; PAULA, Bianka Moreira de; SILVEIRA, Daniele Fonseca da; SOUSA, Victor Cristian Pereira de. Estudantes com deficiência no ensino superior em tempos de pandemia: a região norte em foco. Anais do 10º Congresso Brasileiro de Educação Especial, São Carlos, 2023. Disponível em: <https://proceedings.science/cbee/cbee-2023/trabalhos/estudantes-com-deficiencia-no-ensino-superior-em-tempos-de-pandemia-a-regiao-nor?lang=pt-br> . Acesso em: 06 Out. 2024.

VASCONCELLOS, Aldeir Carlos Nasareth de; GONÇALVES, Laís Lopes de Souza; SANTIAGO, Mylene Cristina. Ensino remoto emergencial no ensino superior: inclusão e acessibilidade na região nordeste. Anais do 10º Congresso Brasileiro de Educação Especial, São Carlos, 2023. Disponível em: <https://proceedings.science/cbee/cbee-2023/trabalhos/ensino-remoto-emergencial-no-ensino-superior-inclusao-e-acessibilidade-na-regiao?lang=pt-br> . Acesso em: 06 Out. 2024.

Published

2025-04-09

How to Cite

Vasconcellos, A. C. N. de, & Santiago, M. C. (2025). STUDENTS WITH DISABILITIES IN HIGHER EDUCATION: Inclusion and Accessibility during Emergency Remote Teaching. Principia: Caminhos Da Iniciação Científica, 24. https://doi.org/10.34019/2179-3700.2024.v24.46194

Issue

Section

Artigos originais - Ciências Humanas