Ethics And Medical Advertising On Social Networks In Dermatology
DOI:
https://doi.org/10.34019/2179-3700.2023.v23.40558Keywords:
Medical Advertising, Healthcare Services Marketing, Dermatology, Social Media, EthicsAbstract
The use of social media for professional purposes among physicians as an advertising tool has increased in recent years, raising debates about the norms for medical advertising in the country, with a focus on safeguarding professional ethics. A public consultation carried out in 2020 by the Federal Council of Medicine aimed at updating the Manual of Medical Advertising raised the discussion on the subject in the country and generates expectations for changes in the coming years. This is an original, applied, cross-sectional and descriptive study with quantitative characteristics, conducted with dermatologist physicians working in the municipality of Juiz de Fora. The study aimed to evaluate the profile of social media use by dermatologists in the municipality, their opinion on the current norms of the Manual of Medical Advertising, and their expectations for change. It was found that most professionals use social media for professional purposes and consider that they have adequate knowledge about the current regulation, however, practices prohibited by the Federal Council of Medicine were admitted by a large part of the interviewed dermatologists. All physicians were in favor of changes to the current norms and are against new restrictions.
Downloads
References
ARAUJO, L. et al. Fatores determinantes na escolha de um cirurgião plástico. Revista Brasileira de Cirurgia Plástica, v. 33, n. 4, p. 541–552, 1 jan. 2001.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituiçao.htm. Acesso em: 1 jan. 2017.
BRASIL. Decreto-Lei no 2.848, de 7 de Dezembro de 1940, 1940. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Decreto-Lei/Del2848.htm#art129%C2%A79>. Acesso em: 12 mar. 2023
BRASIL. Lei no 8.078, de 11 de Setembro de 1990., 11 set. 1990. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8078compilado.htm>. Acesso em: 12 mar. 2023
CAMPISTA, C. Código de Moral Médica, tradução do Código de Moral Médica aprovado pelo VI Congresso Medico LatinoAmericano. Boletim do Sindicato Medico Brasileiro, no 8, p. 114–123, ago. 1929.
CONSELHO FEDERAL DE MEDICINA. Resolução CFM No 2.133/2015, 12 nov. 2015. Disponível em: <https://portal.cfm.org.br/images/PDF/resolucaocfmpublicidade.pdf>. Acesso em: 12 mar. 2023
CONSELHO FEDERAL DE MEDICINA. Código de Ética Médica: Resolução CFM no 2.217, de 27 de setembro de 2018, modificada pelas Resoluções no 2.222/2018 e 2.226/2019. Brasília: Conselho Federal de Medicina, 2019.
CONSELHO FEDERAL DE MEDICINA. CFM realiza consulta pública sobre publicidade médica até o início de março. Disponível em: <https://portal.cfm.org.br/noticias/cfm-realiza-consulta-publica-sobre-publicidade-medica-ate-o-inicio-de-marco/>. Acesso em: 12 mar. 2023.
CONSELHO FEDERAL DE MEDICINA. DESPACHO COJUR no 302/2020, 7 jun. 2020b. Disponível em: <https://sistemas.cfm.org.br/normas/arquivos/despachos/BR/2020/302_2020.pdf>. Acesso em: 12 mar. 2023
CONSELHO FEDERAL DE MEDICINA. Resolução CFM no 2.306/2022, 25 mar. 2022. Disponível em: <https://portal.cfm.org.br/wp-content/uploads/2022/03/2306_2022.pdf>. Acesso em: 12 mar. 2023
CONSELHO FEDERAL DE MEDICINA; COMISSÃO NACIONAL DE DIVULGAÇÃO DE ASSUNTOS MÉDICOS. Manual de Publicidade Médica: resolução CFM no 1.974/11, 2011. Disponível em: <https://portal.cfm.org.br/publicidademedica/arquivos/cfm1974_11.pdf>. Acesso em: 12 mar. 2023
LETTIERI, G. K. et al.. Sigilo médico na era digital: análise da relação médico-paciente. Revista Bioética, v. 29, n. Rev. Bioét., 2021 29(4), p. 814–824, out. 2021.
RASSI, S. P.; FREITAS-JÚNIOR, R.; COSTA, A. D. M. Características sociodemográficas, hábitos de vida e critérios do paciente para a escolha do cirurgião plástico. Revista Brasileira de Cirurgia Plástica (RBCP), v. 36, n. 1, 2021.
RIBEIRO, I. Instagram lança anúncios para Stories. Disponível em: <https://www.meioemensagem.com.br/midia/instagram-lanca-anuncios-para-stories>. Acesso em: 12 mar. 2023.
ROMEIRO, D. A.; MASCARENHAS, I. DE L.; GODINHO, A. M. Descumprimento da ética médica em publicidade: impactos na responsabilidade civil. Revista Bioética, v. 30, n. 1, p. 27–35, mar. 2022.
SCHEFFER, M. Demografia Médica No Brasil 2023. São Paulo, SP: FMUSP, AMB, 2023. p. 344
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cintya Martins Vieira, José Antonio Chehuen Neto, Victoria Brandel Cruz, Isabela Thomé Heleno, Renato Erothildes Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.