Metodologia e projeto de produção de brinquedos para a Arte-Educação
DOI:
https://doi.org/10.34019/2179-3700.2022.v22.37469Keywords:
Art Education, Toys, Ludic activities, SensorialitiesAbstract
This paper describes activities of a Scientific Initiation project named “Creating methods and designing toys for Art Education projects” (BIC/UFJF - 2020 to 2021). In the conduct of all activities all the activities carried out during the period of implementation of this scholarship, we may highlight three parts of the research: the historical research of works in the public domain, materials, and bibliography, with the intention of deepening the knowledge about this field of research; development of prototypes and designing alternatives using solutions in paper; the elaboration of a booklet with the obtained results, with the goal of using this material in activities for training teachers in Art Education.
Downloads
References
ÁVILA, Affonso. O lúdico e as projeções do mundo barroco I: uma linguagem a dos cortes, uma consciência a dos luces. São Paulo: Perspectiva, 3ª ed., 1994.
BARBOSA, Ana Mae. Dilemas da Arte/Educação como mediação cultural em namoro com as tecnologias contemporâneas. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte/Educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 3ª ed., 2010.
BARBOSA, Ana Mae. Aos leitores da 9ª. Edição. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte-Educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 9ª. ed., 2013.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino de arte. São Paulo: Perspectiva, 9ª ed, 2014.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BIRMINGHAM, Duncan. Pop-up: design and paper mechanics. East Sussex: Guild of Master Craftsman Publications, 2019.
BRASIL. Instituto Nacional de Metrologia, Qualidade e Tecnologia – Inmetro. Portaria nº 563, de 29 de dezembro de 2016. Brasília: Inmetro, 2016.
CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FERRAZ, Maria Heloísa C. de T.; FUSARI, Maria F. de Rezende e. Arte na educação escolar. São Paulo: Cortez, 4ª ed., 2010.
IAVELBERG, Rosa. Para gostar de aprender arte: sala de aula e formação de professores. Porto Alegre: Artmed, 2003.
JACKSON, Paul. Folding Techniques for Designers: from sheet to form. London: Laurence King, 2011.
MUNARI, Bruno. Das coisas nascem coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
PIAGET, Jean. Genetic Epistemology. New York: W. W. Norton, 1971.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: EXO/34, 2ª ed., 2009A.
RANCIÈRE, Jacques. Aesthetics and its discontents. Cambridge: Polity Press, 2009B.
SOARES, Letícia Perani. Interfaces gráficas e os seus elementos lúdicos: aproximações para um estudo comunicacional. Rio de Janeiro: UERJ, 2008. Dissertação de Mestrado.
Documento iconográfico
PORTINARI, João Candido. Meninos Brincando. 1955. Óleo sobre tela, 72.5 x 60cm sem moldura.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sarah Barbosa, Letícia Perani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.