Metodologia e projeto de produção de brinquedos para a Arte-Educação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2179-3700.2022.v22.37469

Keywords:

Art Education, Toys, Ludic activities, Sensorialities

Abstract

This paper describes activities of a Scientific Initiation project named “Creating methods and designing toys for Art Education projects” (BIC/UFJF - 2020 to 2021). In the conduct of all activities all the activities carried out during the period of implementation of this scholarship, we may highlight three parts of the research: the historical research of works in the public domain, materials, and bibliography, with the intention of deepening the knowledge about this field of research; development of prototypes and designing alternatives using solutions in paper; the elaboration of a booklet with the obtained results, with the goal of using this material in activities for training teachers in Art Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Letícia Perani, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Professora do Instituto de Artes e Design da Universidade Federal de Juiz de Fora (IAD/UFJF), e coordenadora do projeto de extensão Design e Cultura dos Jogos Online. Doutora em Comunicação pelo PPGCom/Uerj.

References

ÁVILA, Affonso. O lúdico e as projeções do mundo barroco I: uma linguagem a dos cortes, uma consciência a dos luces. São Paulo: Perspectiva, 3ª ed., 1994.

BARBOSA, Ana Mae. Dilemas da Arte/Educação como mediação cultural em namoro com as tecnologias contemporâneas. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte/Educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 3ª ed., 2010.

BARBOSA, Ana Mae. Aos leitores da 9ª. Edição. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte-Educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 9ª. ed., 2013.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino de arte. São Paulo: Perspectiva, 9ª ed, 2014.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BIRMINGHAM, Duncan. Pop-up: design and paper mechanics. East Sussex: Guild of Master Craftsman Publications, 2019.

BRASIL. Instituto Nacional de Metrologia, Qualidade e Tecnologia – Inmetro. Portaria nº 563, de 29 de dezembro de 2016. Brasília: Inmetro, 2016.

CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FERRAZ, Maria Heloísa C. de T.; FUSARI, Maria F. de Rezende e. Arte na educação escolar. São Paulo: Cortez, 4ª ed., 2010.

IAVELBERG, Rosa. Para gostar de aprender arte: sala de aula e formação de professores. Porto Alegre: Artmed, 2003.

JACKSON, Paul. Folding Techniques for Designers: from sheet to form. London: Laurence King, 2011.

MUNARI, Bruno. Das coisas nascem coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

PIAGET, Jean. Genetic Epistemology. New York: W. W. Norton, 1971.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: EXO/34, 2ª ed., 2009A.

RANCIÈRE, Jacques. Aesthetics and its discontents. Cambridge: Polity Press, 2009B.

SOARES, Letícia Perani. Interfaces gráficas e os seus elementos lúdicos: aproximações para um estudo comunicacional. Rio de Janeiro: UERJ, 2008. Dissertação de Mestrado.

Documento iconográfico

PORTINARI, João Candido. Meninos Brincando. 1955. Óleo sobre tela, 72.5 x 60cm sem moldura.

Published

2022-11-17

How to Cite

Barbosa de Souza Nascimento, S. A., & Perani, L. (2022). Metodologia e projeto de produção de brinquedos para a Arte-Educação. Principia: Caminhos Da Iniciação Científica, 22. https://doi.org/10.34019/2179-3700.2022.v22.37469

Issue

Section

Artigos originais - Linguística, Letras e Artes