Rereading Austen: from XIX century young lady hero to XXI century vlogger
DOI:
https://doi.org/10.34019/1981-4070.2015.v9.21254Palavras-chave:
Literature, Webseries, Adaptation, Cyberspace, Social Media, Jane AustenResumo
Pride and Prejudice, the novel authored by English writer Jane Austen, may be considered one of the well-remembered novels from the history of literature. Even though it has been two centuries since its publication, the narrative presents discussions that reverberate nowadays, such as the social role of women and criticisms to a society that privileges appearances. The novel has been adapted several times to various formats such as film, television series or reread onto other literary works. The first attempt to adapt it for the internet is the webseries The Lizzie Bennet Diaries, 2012,broadcasted on a channel on youtube.com. The webseries also created characters’ profiles on social media such as Twitter, Facebook and Tumblr, allowing audience interaction. One hundred episodes were produced in an effort to bring a contemporary view of the novel by presenting a new post from the main character’s vlog at each episode. This article aims to analyze which elements of literary narrative were preserved with this particular adaptation of the novel to a webseries considering the necessary contextualization to maintain verisimilitude.Downloads
Não há dados estatísticos.
Referências
Austen, Jane.(2007) Pride and Prejudice. In: _______. Seven Novels. New York, NY: Barnes & Noble, Inc.Bazin, Andre. (1991) O cinema. São Paulo: Brasiliense.
Cant, Whitney. (2014)“I am excessively diverted”: recent adaptations of Pride and Prejudice on television, film, and digital media. Vancouver: THE UNIVERSITY OF BRITISH COLUMBIA, 2014. 94p. Dissertação - MASTER OF ARTS In THE FACULTY OF GRADUATE AND POSTDOCTORAL STUDIES, Vancuver.
Genette, Gérard. (2010) Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Belo Horizonte, MG: Viva Voz.
Hutcheon, Linda. (2013). Uma teoria da adaptação. Trad. André Cechinel. Florianópolis, SC: Editora da UFSC.
MARCUSCHI, L.A. (2002) Gêneros textuais: definições e funcionalidade. In: DIONÍSIO et al. Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro, RJ: Lucerna.
Pemberley Digital. (2014, ago 15) About. Retrived from the Permberly Digital website:http://www.pemberleydigital.com/
STAM, Robert.(2008) A Literatura através do Cinema – Realismo, magia e a arte da adaptação. Tradução: Marie-Ane Kremer e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG.
Youtube. (2014, ago 01-15) The Lizzie Bennet Diaries. Retrived from youtube´s channel: http://www.youtube.com/channel/UCXfbQAimgtbk4RAUHtIAUww
Cant, Whitney. (2014)“I am excessively diverted”: recent adaptations of Pride and Prejudice on television, film, and digital media. Vancouver: THE UNIVERSITY OF BRITISH COLUMBIA, 2014. 94p. Dissertação - MASTER OF ARTS In THE FACULTY OF GRADUATE AND POSTDOCTORAL STUDIES, Vancuver.
Genette, Gérard. (2010) Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Belo Horizonte, MG: Viva Voz.
Hutcheon, Linda. (2013). Uma teoria da adaptação. Trad. André Cechinel. Florianópolis, SC: Editora da UFSC.
MARCUSCHI, L.A. (2002) Gêneros textuais: definições e funcionalidade. In: DIONÍSIO et al. Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro, RJ: Lucerna.
Pemberley Digital. (2014, ago 15) About. Retrived from the Permberly Digital website:http://www.pemberleydigital.com/
STAM, Robert.(2008) A Literatura através do Cinema – Realismo, magia e a arte da adaptação. Tradução: Marie-Ane Kremer e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG.
Youtube. (2014, ago 01-15) The Lizzie Bennet Diaries. Retrived from youtube´s channel: http://www.youtube.com/channel/UCXfbQAimgtbk4RAUHtIAUww
Downloads
Publicado
2015-12-01
Como Citar
AMORIM, M. I. F. de. Rereading Austen: from XIX century young lady hero to XXI century vlogger. Lumina, [S. l.], v. 9, n. 2, 2015. DOI: 10.34019/1981-4070.2015.v9.21254. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/21254. Acesso em: 25 nov. 2024.
Edição
Seção
Dossiê Intermidialidade
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).