Photo-novel and photo reportage: concepts, confluences, (un)limits
DOI:
https://doi.org/10.34019/1981-4070.2015.v9.21252Palavras-chave:
text/image relations, photo-novel, photo reportage, photojournalism, editorial design, graphic designResumo
Photo-novels appeared in Italy in the mid-1940's. Several factors concurred in their creation: the personal hunch of an editor who envisioned a hybrid form between the sentimental popular romance and comics; the newspaper serials; and the illustrated film abstracts that published in the printed media. We may consider this last component the most significant: the photo-novel is, above all, a by-product of the film industry. Thus, although originally linked to the cinematographic medium, the photo-novel later became a new way of recounting original stories, enjoying great popular success in several countries like France and Brazil, besides Italy itself. Photo reportage, on the other hand, is one of the specific forms of photojournalism. Modern photojournalism originated with the German illustrated magazines of the 1920's and 30's. Photo reportage is not concerned with the isolated image but employs a sequence of images (photographs) to achieve a narrative logic: photo reportage must have a beginning and an ending. The present article draws a parallel between the concepts of photo-novel and photo reportage. It examines the convergences between both genres with regard to critical receptiveness both to their content and to their form – which combines text and image. It also looks at issues related with the concept of narrativity, with the aim of diluting the eventual boundaries between these two narrative formsDownloads
Não há dados estatísticos.
Referências
Bacelar, M. C. (1971). Fotografia e jornalismo. São Paulo, SP: USP.
Barthes, R. (1984). A câmara Clara. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira.
Barthes, R. (1990). O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira.
Bravo, A. (2011). Il fotoromanzo. Bologna: Mulino, (e-book).
Casa Nova, V. L. (2008). Fricções: traço, olho e letra. Belo Horizonte, MG: UFMG.
Faber, D.; Minuit, M.; Tokodjerad, B. (2012). Nous Deux présente la saga fu roman-photo. Paris: Jean-Claude Gawsewitch.
Fonseca, J. P. (n. d.). Múltiplas filosofias em enredos múltiplos. Retrieved from: http://www.dicta.com.br/edicoes/edicao-4/multiplas-filosofias-em-enredos-multiplos.
Garcia, A. M. (2013). A literatura como design gráfico: a linguagem em cena. Belo Horizonte, MG: C/Arte.
Habert, A. B. (1974). Fotonovela e indústria cultural. Petrópolis, RJ: Vozes.
Leone, E. (2005). Reflexões sobre a montagem cinematográfica. Belo Horizonte, MG: UFMG.
Martin, M. (2005). A linguagem cinematográfica. Lisboa: Dinalivro.
Parshall, P. F. (2012). Altman and after: multiple narratives in film. Plymouth: Scarecrow Press.
Sousa, J. P. (2000). Uma história crítica do fotojornalismo ocidental. Chapecó, SC: Grifos.
Thalberg, I. (Producer), & Goulding, E. (Director). (1932). Grand Hotel [Motion Picture]. United States: Metro-Goldwyn-Mayer.
Vaz, S. (n.d.). Grande Hotel, o filme. Retrieved from: http://50anosdefilmes.com.br/2013/grand-hotel.
Barthes, R. (1984). A câmara Clara. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira.
Barthes, R. (1990). O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira.
Bravo, A. (2011). Il fotoromanzo. Bologna: Mulino, (e-book).
Casa Nova, V. L. (2008). Fricções: traço, olho e letra. Belo Horizonte, MG: UFMG.
Faber, D.; Minuit, M.; Tokodjerad, B. (2012). Nous Deux présente la saga fu roman-photo. Paris: Jean-Claude Gawsewitch.
Fonseca, J. P. (n. d.). Múltiplas filosofias em enredos múltiplos. Retrieved from: http://www.dicta.com.br/edicoes/edicao-4/multiplas-filosofias-em-enredos-multiplos.
Garcia, A. M. (2013). A literatura como design gráfico: a linguagem em cena. Belo Horizonte, MG: C/Arte.
Habert, A. B. (1974). Fotonovela e indústria cultural. Petrópolis, RJ: Vozes.
Leone, E. (2005). Reflexões sobre a montagem cinematográfica. Belo Horizonte, MG: UFMG.
Martin, M. (2005). A linguagem cinematográfica. Lisboa: Dinalivro.
Parshall, P. F. (2012). Altman and after: multiple narratives in film. Plymouth: Scarecrow Press.
Sousa, J. P. (2000). Uma história crítica do fotojornalismo ocidental. Chapecó, SC: Grifos.
Thalberg, I. (Producer), & Goulding, E. (Director). (1932). Grand Hotel [Motion Picture]. United States: Metro-Goldwyn-Mayer.
Vaz, S. (n.d.). Grande Hotel, o filme. Retrieved from: http://50anosdefilmes.com.br/2013/grand-hotel.
Downloads
Publicado
2015-12-01
Como Citar
GARCIA, A. M. Photo-novel and photo reportage: concepts, confluences, (un)limits. Lumina, [S. l.], v. 9, n. 2, 2015. DOI: 10.34019/1981-4070.2015.v9.21252. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/21252. Acesso em: 25 dez. 2024.
Edição
Seção
Dossiê Intermidialidade
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).