Contribution of activities of research and extension: the mercado escola experience

Authors

  • Mariana Amaro Ferreira Instituto de Ciências Biológicas, Departamento de Nutrição, Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil
  • jessica almeida costa Instituto de Ciências Biológicas, Departamento de Nutrição, Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil https://orcid.org/0000-0003-1555-1131
  • Camila Ferreira Carrara Instituto de Ciências Biológicas, Departamento de Nutrição, Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil
  • Renata Maria Souza Oliveira e Silva Instituto de Ciências Biológicas, Departamento de Nutrição, Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil
  • Ana Paula Carlos Cândido Mendes Instituto de Ciências Biológicas, Departamento de Nutrição, Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil
  • Larissa Loures Mendes Departamento de Nutrição, Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil
  • Michele Pereira Netto Instituto de Ciências Biológicas, Departamento de Nutrição, Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-8047.2019.v45.28683

Keywords:

Learning, Education, Higher, Universities, Research

Abstract

Introduction: Scientific knowledge is fundamental to boost the development of society and improve the living conditions of humanity. Objective: This study aimed to analyze the contribution of a research and extension project to the academic background of the project members. Material and Methods: Cross-sectional study with 55 students from the Federal University of Juiz de Fora (UFJF) Nutrition course, who participated in the research and extension project entitled “School Market: Food and Nutrition Education Actions”. A self-administered and anonymous questionnaire consisting of 4 questions was delivered and the students answered with one of the following options: totally disagree, partially disagree, indifferent, partially agree and totally agree. The variables were submitted to the Kolmogorov-Smirnov normality test and subsequently to the nonparametric Kruskal-Wallis or Mann-whitney tests, with a significance level of p<0.05. Results: Most students (92.72%) agree that the project is a form of contribution of the University to their academic formation. Regarding knowing how to work in a team and having more security in dealing with the public, the majority (76.36% and 81.81% respectively) of the students reported to be able to improve these skills, totally agreeing with the statement. Most students (98.18%) agree that participation in the research and extension project was important or very important for the nutrition course, which is a form of contribution of the university to the academic formation of students. Conclusion: Participation in the research and extension project was of great importance for students' academic education, allowing them to correlate theoretical knowledge with the practice experienced during the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

jessica almeida costa, Instituto de Ciências Biológicas, Departamento de Nutrição, Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil

Graduada em Nutrição pela Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestranda em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de Juiz de Fora 

References

Dourado PC, Gondim SMG, Loiola E, Ferreira ASM, Alberton GD. Aprendizagem individual, suporte organizacional e desempenho percebido: um estudo com docentes universitários. Educ rev. 2018; 34:1-28.

Benetti PC, Sousa AI, Souza MHN. Creditação da extensão universitária nos cursos de graduação: relato de experiência. Rev bra ext universit. 2015; 6(1):25-32.

Cabaretta Júnior V, Brito CAF. Bases introdutórias de iniciação científica em saúde na escolha do método de pesquisa. Rev bra ciên saúde. 2011; 9(29):64-72.

Naves ET. Fazer-saber: reflexões sobre a função acadêmica da extensão universitária. Em ext. 2015; 14(1):9-29.

Oliveira FLB, Almeida Júnior JJ. Extensão universitária: contribuições na formação de discentes de enfermagem. Rev bras pesqui saúde. 2015; 17(1):19-24.

Minetto C, Botelho LLR, Braun JCA, Lima DF, Gauthier FAO, Macedo M. A extensão universitária na formação de estudantes do curso de administração – UFFS, campus Cerro Largo. Rev Conbrad. 2016; 1(1):33-46.

Moita FMGSC, Andrade FCB. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Rev bras educ. 2009; 14(41):269-80.

Vasconcelos FAG. A construção do conhecimento científico em alimentação e nutrição: análise das dissertações e teses nos programas de pós-graduação em nutrição brasileiros. Rev nutr. 2015; 28(1):5-16.

Amparo LS, Soares L. Desafios da produção acadêmico-científica na interface entre as ciências sociais e humanas e as ciências da alimentação e nutrição. Rev nutr. 2015; 28(1):89-98.

Dias AML. Pesquisa na graduação e na práxis docente: educação para emancipação humana. In: Bezerra TSAM, Cavalcante LM, Franco RKG, Sampaio MLP. Emancipação humana, práxis docente, trabalho e educação. Campina Grande: Realize; 2012. p. 21-35.

Manchur J, Suriane ALF, Cunha MC. A contribuição de projetos de extensão na formação profissional de graduandos de licenciaturas. Rev Conex UEPG. 2013; 9(2):334-41.

Menegon RR, Gouveia Júnior SA, Lima MRC, Lima JM. Projetos de extensão: um diferencial para o processo de formação. Colloquium Humanarum. 2013; 10:1268-74.

Figueiredo WPS, Moura NPR, Tanajura DM. Ações de pesquisa e extensão e atitudes científicas de estudantes da área da saúde. Arch Health Sci. 2016; 23(1):47-51.

Rezende JC, Alves RBS, Coutinho MS, Bragagnoli G, Araújo CRF. Importância da iniciação científica e projetos de extensão para graduação em medicina. R Bras Ci Saúde. 2013; 17(1):11-8.

Biondi D, Alves GC. A extensão universitária na formação de estudantes do curso de engenharia florestal – UFPR. Rev Eletrônica Mestr Educ Ambient. 2011; 26:1-16.

Published

2019-11-28

How to Cite

1.
Amaro Ferreira M, Almeida Silva da Costa J, Ferreira Carrara C, Maria Souza Oliveira e Silva R, Carlos Cândido Mendes AP, Loures Mendes L, Pereira Netto M. Contribution of activities of research and extension: the mercado escola experience. HU Rev [Internet]. 2019Nov.28 [cited 2024Nov.21];45(3):289-94. Available from: https://periodicos.ufjf.br/index.php/hurevista/article/view/28683