The role of the nurse in prenatal health education: an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1809-8363.2023.v26.40521

Keywords:

Nurse’s Role, Health Education, Health Promotion, Prenatal Care

Abstract

Health education aims to provide individuals with autonomy and empower them to take control of their own health. Nurses play an important role in all health promotion activities, and this is no different in the context of maternal and child health. Prenatal consultations provide nurses an opportunity to educate pregnant women and their families, thereby reducing the risks during pregnancy, childbirth, and the postpartum period. With this goal in mind, the present study seeks to depict the health education practices implemented by nurses in prenatal care in Brazil. An integrative review was conducted, involving searches of the LILACS, MEDLINE, BDENF, SCiELO, and CINAHL databases from November through December 2020. The selection of studies, data extraction, data synthesis, and critical appraisal were performed by two independent researchers. A total of 19 articles met the eligibility criteria and were included in the study for categorization. This research highlights the role of nurses as a key point in the health education of pregnant women and emphasizes the need to better train these professionals in order to stimulate an effective dialogue during the care process.

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Author Biographies

Franciele Menezes Santana, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Graduada e mestranda em Enfermagem pela Universidade Federal de Sergipe (UFS); especialista em Enfermagem na Atenção Primária pela Faculdade Holística (FAHOL). CV: http://lattes.cnpq.br/9475357976855480

Marcela Torres da Silva , Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Graduanda em Enfermagem naUniversidade Federal de Sergipe (UFS). CV: http://lattes.cnpq.br/0184535047891478

Beatriz Carvalho Ferreira , Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Graduada e mestranda em Enfermagem pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Professora voluntária na Universidade Federal de Sergipe. CV: http://lattes.cnpq.br/8211151639966868

Rayanne Conceição dos Santos , Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). CV: http://lattes.cnpq.br/0079484692656330

Alice Cardoso, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Graduanda de Enfermagem na Universidade Federal de Sergipe (UFS). CV: http://lattes.cnpq.br/0733676924692204

Isla Evellen Santos Souza, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Graduada e mestranda em Enfermagem na Universidade Federal de Sergipe (UFS). Professora voluntária Universidade Federal de Sergipe (UFS). CV: http://lattes.cnpq.br/3044574274151508

Rosemar Barbosa Mendes, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Graduada e mestra em Enfermagem pela Universidade Federal da Bahia (UFBA); doutora em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), com pós-doutorado em Enfermagem na Escola Superior de Enfermagem do Porto (ESEP), Portugal. Professora Adjunto na Universidade Federal de Sergipe (UFS). CV: http://lattes.cnpq.br/4669712196934544

José Marcos de Jesus Santos, Universidade de São Paulo (USP)

Graduado em Enfermagem pela Universidade Federal de Sergipe (UFS) e doutor em Enfermagem pela Universidade de São Paulo (USP). CV: http://lattes.cnpq.br/0457589079578916

Published

2024-01-12

Issue

Section

Artigos de Revisão