Orientation group in child language: experience with family members in Primary Health Care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1809-8363.2023.v26.39171

Keywords:

Child Language, Family, Primary Health Care, Health Education, Group Processes

Abstract

The family presents a crucial paper in the development of child language. However, many family members lack knowledge related to language aspects, making orientation important. This study aims to report the experience of carrying out an orientation group in child language for family members of children that are in monitoring of Growth and Development in the Unidade Básica de Saúde Maria das Graças dos Santos, in Jucurutu (RN) city. This is an experience report consisting of the execution of four meetings of the operative group entitled “Crescimento, Desenvolvimento e Fonoaudiologia” (CD e F), based on the application of active strategies in the design of each stage. The experience had the average participation of seven family members, mostly mothers. The meetings favored the occurrence of satisfactory dialogical moments, in light of child language and related aspects, stimulating family attention and access to substantial information. Those involved considered the group intervention positive, which in turn should be continued and expanded in the city. The implementation of the “CD e F” group is a potential tool for family training and an alternative for speech therapy practice in Primary Health Care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Oliveira da Fonsêca, Prefeitura Municipal de Jucurutu, RN

Mestre em Fonoaudiologia pela, especialização em Saúde da Família e graduado em Fonoaudiologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). É fonoaudiólogo do NASF-AB do município de Jucurutu, RN. CV: http://lattes.cnpq.br/0034069608513586

Isabelle Katherinne Fernandes Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Graduada em Enfermagem e Obstetrícia, mestra e doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), com pós-doutorado em Enfermagem pela Universidade Catolica Santo Antonio de Murcia (UCAM), Espanha e pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). CV: http://lattes.cnpq.br/5903265312273525

Robervam de Moura Pedroza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE)

Graduado em Enfermagem pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), especialista em Gestão de Serviços e Sistemas de Saúde pela Fiocruz e mestre em Saúde da Família pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE). CV:  http://lattes.cnpq.br/9100858477299357

Published

2024-01-11

Issue

Section

Relatos de Experiência