Compreensão Leitora no Ensino Superior
Contribuições da Psicolinguística
DOI:
https://doi.org/10.34019/2179-3700.2024.v24.46161Keywords:
Linguagem simplesAbstract
The research reported here was developed within the scope of experimental psycholinguistics and investigates the cognitive dimension of reading comprehension. It seeks to characterize the textual properties that may hinder the access to relevant information while reading and the skills necessary for the development of proficient readers to deal with different types of texts. Methodologically, the study articulates the approach of experimental psycholinguistics (which seeks to develop tasks that make it possible to collect data indicative of the processes involved in the perception, comprehension, and linguistic production) and the approach to the study of textual production formulated by the “plain language” movement. The research includes an experimental study conducted using a Cloze test with 88 undergraduate students from different courses to investigate their reading comprehension of texts classified as simple or complex. Preliminary results show that for the simplest text, there were no significant differences between students from different courses. The text considered more complex, in turn, presented relevant differences depending on the undergraduate course. The results obtained so far are compatible with those reported by recent studies that indicate a correlation between reading fluency and the choice of undergraduate course (SUCENA et al, 2022) and raise important questions to be considered in the configuration of students' academic paths in higher education.
Downloads
References
ABREU, Katia; LIMA, Victor. A leiturabilidade no Ensino Fundamental e no Superior. In MAIA, Marcus. (Org.). Psicolinguística: Diversidades, interfaces e aplicações. São Paulo: Editora Contexto, 2022. p. 125-147.
DE LA PEÑA, Cristina, LUQUE-ROJAS María Jesus. Levels of Reading Comprehension in Higher Education: Systematic Review and Meta-Analysis. Frontiers in Psychology, v.12. 2021. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.712901
FISCHER, H. Primeiros passos para uso de Linguagem Simples. Minicurso Escola Virtual Escola Nacional de Administração Pública, 2020. Disponível em: https://www.escolavirtual.gov.br/. Acesso em 28 set. 2024.
FISCHER, H. Impactos da Linguagem Simples na compreensibilidade da informação cm governo eletrônico: o caso de um benefício do INSS. Rio de Janeiro: PUC, 2021. Dissertação de Mestrado.
LAB011. Apostila do curso Linguagem Simples no Setor Público. Laboratório de Inovação em Governo da Prefeitura de São Paulo, 2020. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/6181/1/Apostila%20do%20curso%20Linguagem%20Simples%20no%20Setor%20Pu%CC%81blico.pdf. Acesso em 28 set. 2024.
MORAIS, José. O que faz a diferença entre a linguagem rica e a linguagem pobre? Revista SIGNO, v. 44 n. 81: Cooperação Internacional na pesquisa em Linguística e Literatura, 2019.
MORAIS, José.; KOLINSKY, Regine. Phonological abilities in fully illiterate adults. In: PERIN. Dolores. (org.) The Wiley Handbook of Adult Literacy. Wiley Blackwell, 2020. P. 409-428.
OCDE. Skills Matter: Further Results from the Survey of Adult Skills, OECD Skills Studies. Paris: OECD Publishing, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1787/9789264258051-en. Acesso em: 28 set. 2024.
SILVEIRA, Matoso Inez Maria. O burocratês: análise à luz de uma gramática retórica. Revista da ABRALIN, v.7, n.1. p. 215-258, jan./jun. 2008.
SOUZA, Joan Angélica, KENEDY, Eduardo. (Re)pensando as habilidades leitoras dos universitários brasileiros. In: MAIA, M. Psicolinguística: diversidades, interfaces e aplicações. São Paulo: Editora Contexto, 2022.
SUCENA, Ana, MARQUES, Catia, SILVA, Ana, & CARNEIRO, João Falcão. Reading in higher education. Revista Paidéia, Ribeirão Preto, v. 32, p. e3240, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-4327e3240. Acesso em 28 set. 2024.
TAYLOR, W. L. Cloze procedure: A new tool for measuring readability. Journalism Bulletin, v.30 n.4, p.415-433, 1953.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mercedes Marcilese, Fernanda Faria Ferndandes, Luiza Maia Amaral

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
