“Do justice, love mercy”:

place, function and role of the situational perspective in religious ethics

Authors

  • Helmut Universidade Metodista de São Paulo, Faculudade de Teologia

DOI:

https://doi.org/10.34019/2236-6296.2023.v26.41334

Abstract

In addition to the consideration of sacred texts and specific teachings, different ethical modes are used in religious ethical reflection, which in their great majority can be read as expressions of four different ethical perspectives: deontological and teleological perspectives, and perspectives focused on persons or situations. The article focuses on the discussion and degree of integration or use of the perspective of situation ethics in introductions on Christian ethics in use in Brazil and analyzes, in the set of other perspectives, its potential and role in the defense of minorities or situations considered exceptional. It can be concluded that the perspective of situation ethics, and to a lesser degree the perspective of personal ethics, are irreplaceable in the consideration of the principle of equity alongside the principle of equality which in turn has a resonance in the moral orientation to “love mercy” or “kindness” as a corrective or a way to qualify the practice of justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helmut, Universidade Metodista de São Paulo, Faculudade de Teologia

Graduação em teologia - Theologisches Seminar Der Evangelisch-methodistischen Kirche in Deutschland (RFA, 1987) e pela Kirchliche Hochschule Wuppertal (Hebraico, RFA, 1984).  Doutorado em Doctor of Ministry pelo Wesley Seminary Washington, DC (EUA, 1998). Lato Sensu em Ciências de Religião - Universidade Metodista de São Paulo [Umesp], BRA, 2003. Iniciou em 2003 um mestrado em Ciências da Religião (Umesp, BRA) que foi transformado num doutorado direito  em 2004, por ocasião da qualificação. Doutorado em Ciências da Religião (Umesp, BRA, 2006). Desde março 2010 ingresso no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Religião da Universidade Federal de Juiz de Fora como pós-doutorando. É professor associado da Universidade Metodista de São Paulo, editor geral da Editeo, editora da Faculudade de Teologia, editor da Revista científica Caminhando (FaTeo / Umesp) e secretüario do Centro de Estudos Wesleyanos (FaTeo / Umesp).

Tem experiência na área de Teologia, com ênfase em Teologia Sistemática e História, atuando principalmente nos seguintes temas: teologia sistemática, teologia wesleyana, teologia e cultura, teologia sustentável, iconologia, teoria da imagem e análise de discursos imagéticos.

References

ASSEMBLEIA GERAL DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Adotada e proclamada pela Assembleia Geral das Nações Unidas (resolução 217 A III) em 10 de dezembro 1948. Disponível em: < https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos > Acesso em: 28/03/2022.

BENEVIDES, Maria Victória. Educação em Direitos Humanos: de que se trata?

Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Etica/9_benevides.pdf > Acesso em: 29/03/2022.

BRASIL. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Ministério dos Direitos Humanos, 2018. Disponível em: < https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/educacao-em-direitos-humanos/DIAGRMAOPNEDH.pdf > Acesso em: 28/03/2022.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade [recurso eletrônico]. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FRANCISCO Papa. Carta Encíclica Fratelli Tutti. Assis, 3 de outubro de 2020. Disponível em: <https://www.vatican.va/content/francesco/pt/encyclicals/

documents/papa-francesco_20201003_enciclica-fratelli-tutti.html

> Acesso em: 28/03/2022.

FOUNDATION FOR YOUNG AUSTRALIANS (FYA). The new work order. Ensuring young Australians have skills and experience for the jobs of the future, not the past. (2017). Disponível em: <https://www.fya.org.au/app/uploads/2021

/09/new-work-order-2015.pdf > Acesso em: 28/03/2022.

VIANA, Wellistony C. Fundamentação dos Direitos Humanos e paz. In: CESCON, Everaldo; NODARI, Paulo Cesar. Filosofia, ética e educação: por uma cultura da paz. São Paulo: Paulinas, 2011 (pp.319-339).

WOODS JR., Thomas E. Como a Igreja Católica Construiu a Civilização Ocidental. São Paulo: Quadrante, 2008.

UNICEF. O que são Direitos Humanos? Adaptado de: Introdução à abordagem baseada em Direitos Humanos. UNICEF Finlândia, 2015. Disponível em: < https://www.unicef.org/brazil/o-que-sao-direitos-humanos#:~:text=Os%20direitos%20humanos%20s%C3%A3o%20normas,tem%20em%20rela%C3%A7%C3%A3o%20a%20eles. > Acesso em: 28/03/2022.

Published

2023-12-05

How to Cite

RENDERS, H. “Do justice, love mercy”:: place, function and role of the situational perspective in religious ethics. Numen, [S. l.], v. 26, n. 2, 2023. DOI: 10.34019/2236-6296.2023.v26.41334. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/numen/article/view/41334. Acesso em: 17 aug. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Religião e Ética