OFICINAS EDUCATIVAS NA ATENÇÃO PRIMÁRIA DE SAÚDE PARA PROMOÇÃO DO AUTOCUIDADO EM DIABETES MELLITUS
Palavras-chave:
PALAVRAS-CHAVE, Educação em saúde, Diabetes mellitus, Autocuidado, Atenção primária à saúdeResumo
Educational workshop in primary health care for promoting self-care in diabetes mellitus
ABSTRACT
This study aims to describe the educational workshop about diabetes mellitus as a strategy for self-care in primary health care. The workshop were implemented using participatory methodology and techniques play involving the participation of 63 patients with diabetes in primary healthcare units in Belo Horizonte/MG.. The participatory methodology valued the background of the participants in relation to pathophyphysiology, diet and physical activity and liability to self-care. The workshop is show as a space for reflection and debate on the adoption of healthy habitis, being considered a form suitable educational programs for diabetes education.
KEYWORDS: Health education; Diabetes mellitus, Self care, Primary health care.
Este estudo objetiva descrever as oficinas educativas em diabetes mellitus como estratégia para a promoção do autocuidado na atenção primária em saúde. As oficinas foram implementadas, utilizando metodologia participativa e técnicas lúdicas, envolvendo a participação de 63 usuários com diabetes nas Unidades Básicas de Saúde de Belo Horizonte/MG. A metodologia participativa valorizou o conhecimento prévio dos participantes, em relação à fisiopatologia, dieta e atividade física e responsabilidade frente ao autocuidado. A oficina mostrou-se como espaço de reflexão e debate sobre a adoção de hábitos saudáveis, sendo considerada uma modalidade educativa adequada para os programas de educação em diabetes.