https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/issue/feedRevista Ética e Filosofia Política2025-06-22T19:44:47+00:00Antônio Henrique Campolina Martinsahcampolina@ufjf.edu.brOpen Journal Systems<div class="tlid-input input"> <div class="source-wrap"> <div class="input-full-height-wrapper tlid-input-full-height-wrapper"> <div class="source-input"> <div class="source-footer-wrap source-or-target-footer"> <div class="character-count tlid-character-count"> <div class="cc-ctr normal">Journal of the Department of Philosophy of the Federal University of Juiz de Fora.</div> </div> </div> </div> </div> </div> </div>https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/view/49189Dossiê "A Filosofia e o Cinema"2025-06-22T18:51:59+00:00Clinger Cleir Silva Bernardesclingerjf@gmail.comAntonio Henrique Campolina Martinsclingerjf@gmail.com<p>É com grande entusiasmo que apresentamos uma edição inteiramente dedicada a explorar as ricas e multifacetadas intersecções entre o Cinema e a Filosofia.</p> <p>No Cinema, a filosofia é articulada com a arte, no nível de um “<em>fazer estético</em>” que nos interpela e nos salva de nossas angústias do dia a dia trivial, monótono, onde as horas, os minutos, os segundos são iguais, assim como tudo o que se nos acontece aí dentro, ou seja, as pessoas e as relações. O encontro da Filosofia com o Cinema tem, pois, uma finalidade <em>“soteriológica”</em>, ou seja, a de nos resgatar da “<em>mesmidade</em>” pessimista de uma vida fechada, suicida, e de nos abrir para o débito existencial que devemos pagar em nome de um sentido, cuja referência existe: o dever de construir uma história feita de senões e de graças. É nesta confluência hermenêutica feliz de duas perspectivas epistemológicas que também aqui nos encontramos, com esta edição singular, inédita, onde o visual, racional e poético, se expressa.</p>2025-06-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/view/49190Um olhar sobre a ética do cinema na era da comunicação digital 2025-06-22T18:58:18+00:00Dario Edoardo Viganòdarioedoardovigano@gmail.com<p>O presente artigo aborda a questão da "ética do cinema", distinguindo-a cuidadosamente da "ética no cinema". Em vez de focar nos temas representados (como violência ou sexo), a análise se concentra na relação que a obra cinematográfica estabelece com o espectador, especialmente na era digital. O autor destaca como a experiência de ver um filme mudou drasticamente: o ritual da sala de cinema deu lugar a um consumo fragmentado e individualizado através de streaming e downloads, transformando o espectador em um "prosumidor" que pode manipular e disseminar conteúdo. Com base nos fundamentos filosóficos da hermenêutica, especialmente de Hans-Georg Gadamer e Paul Ricœur, o artigo argumenta que um filme eticamente construído assume uma forma "interrogativa". Ele não impõe respostas, mas abre um espaço para a liberdade e a responsabilidade do espectador, que é convidado a interpretar e, nesse processo, a se autocompreender. A obra de arte é vista como um modo de conhecimento e acesso à verdade, que vai além da racionalidade científica. O texto também analisa como a Igreja Católica, sob o Papa Francisco, passou a tratar o cinema não mais como um "objeto" a ser censurado, mas como um "sujeito" com linguagem própria, capaz de dialogar com os desafios contemporâneos. O autor conclui ao diferenciar o "ver" (ato fisiológico) do "olhar" (ato que envolve o coração e a mente), defendendo que o cinema ético promove um "olhar" responsável, transformando a ficção em um laboratório para o juízo moral e a reflexão sobre a "vida boa".</p> <p><strong>Palavras-chave</strong>: Ética do cinema. Hermenêutica. Ricœur. Gadamer. Texto fílmico.</p>2025-06-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/view/47106Between Science and Spectacle: Post-Cinema and the Reinvention of the Scientific Imaginary2025-01-16T17:35:13+00:00Glaucio Aranhaglaucioaranha@biof.ufrj.br<p><em>The article explores how the concept of post-cinema redefines the relationship between science, aesthetics, and culture in contemporary contexts. Through a transdisciplinary approach grounded in Yuri Lotman’s cultural semiotics and Friedrich Nietzsche’s perspectivist philosophy, it investigates how the semiotic systems of post-cinema shape the scientific imaginary, reinterpreting its representations through new aesthetics and audiovisual technologies. The discussion addresses the impact of new audiovisual practices on the construction of scientific knowledge, highlighting the emergent figures of the post-specialist and the post-scientist. The article critically examines the tensions between academic rigor and cultural accessibility, proposing that post-cinema, while democratizing knowledge, may dilute epistemological complexity. It concludes that post-cinema both reflects and performs the Science sign, engaging in a continuous process of resignification within the collective imaginary, which poses challenges for the social and educational development of critical skills to address the new paradigms introduced by post-cinema.</em></p>2025-06-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/view/46823Affective Tonality and Transcendence2024-12-07T20:12:24+00:00Luan Alves dos Santos Ribeiroluan.alvesribeiro@hotmail.com<p>The philosophical inquiry present here is founded on the search to ontologically understand, through a reception of Heideggerian ontologically thought, how our filmic experience is constituted, especially when we are genuinely open to the phenomena unveiled therein. With this, we aim to question both the conditions of possibility regarding films' phenomenic manifestation and their philosophical potentials. To this end, we will delve into the two parts of our journey the correlated themes of affective-tonality (<em>Stimmung</em>) and fundamental-ontological transcendence concerning our disclosure (<em>Erschlossenheit</em>) to cinematic works and the being in general. Thus, in the first part, we will discuss the role of affection s in the constitution of the visualization of cinematic works as the enablers par excellence for situating ourselves in the first person at the core of the issues addressed therein. In the second part, we will develop the theme of transcendence in the filmic visualization, that is, our openness to films involving us in the problematics of temporalization or, more precisely, the modes of temporalization occurring in this experience.</p>2025-06-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/view/46831Stanley Cavell and the acknowledgment of silence in sound film2024-12-09T16:31:20+00:00Igor Nascimentoprof.igornascim@gmail.comAndrea Cachelandreacachel@gmail.comPedro Monte Klingpmontekling@gmail.com<p><span style="font-weight: 400;">The paper aims to analyze the Cavellian discussion on the issue of acknowledging silence in cinema. It is a matter of understanding what it means to qualify cinema as partially modernist art and, at the same time, partially defined by its automatism. Within the scope of a debate on the nature of the filmic image, in line with Cavell's understanding of the link between the advent of cinema and the consolidation of modern skepticism, our intention is to highlight how the acknowledgment of silence is seen as an important aspect of the essential realism of the photographic image and as something that also reveals the nature of our language. Being so, we begin by addressing the distinction between sound and image in the Cavellian ontology of cinema, discussing how the cinematic image involves the necessary “realistic” expression of the unsayable. Next, we explore the relationship between Cavell and Greenberg, a relationship also permeated by the readings of Fried, in order to think of the ways that film can be considered a modern art and the implications of this, especially regarding the filmic medium post-World War II. This so that we can, finally, think about how a modernist declaration of the filmic medium, compatible with Cavellian ideas, involves highlighting the need to recognize silence in sound cinema.</span></p>2025-06-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/view/46821SENSE OF WONDER: THE SUBLIME AND THE GROTESQUE IN THE ANALYSIS OF SCIENCE FICTION FILMS2024-12-07T18:30:10+00:00Rodrigo Vasconcelos Machado de Mellorodrigo-vmm@hotmail.comFabiane Estevão Barrosfabiane_eb@yahoo.com.brLuiz Augusto Coimbra de Rezende Filholuizrezende@ufrj.br<p>Este artigo explora o senso do maravilhoso na ficção científica e suas manifestações estéticas através do sublime e do grotesco. Fundamentado nas categorias propostas por Kant, Csicsery-Ronay Jr. e Cornel Robu, o estudo aborda como o sublime provoca um deslumbramento que transcende a percepção comum, enquanto o grotesco perturba a racionalidade ao mesclar elementos contraditórios. Identificando as implicações estéticas e filosóficas de tais categorias em filmes de ficção científica, buscamos discutir como o senso do maravilhoso enriquece o processo de análise fílmica, promovendo reflexões sobre a condição humana, a ciência e a tecnologia. Partindo de tais elementos, propomos a análise fílmica, fundamentada nos pressupostos de Vanoye e Goliot-Lété dos filmes Homem de Ferro 2 e <em>Blade Runner </em>2049. No primeiro caso é evidenciado o tecnosublime na figura do inventor como herói que sobrepõe as forças da natureza e no segundo o grotesco ao combinar temas contraditórios como vida e morte, suscitando questões éticas sobre a produção de alimentos e sustentabilidade. O artigo evidencia como a análise fílmica da ficção científica ao se apropriar do senso do maravilhoso fomenta reflexões sobre a ciência, a tecnologia e a condição humana, reafirmando o gênero como espaço privilegiado para reflexões filosóficas e estéticas.</p>2025-06-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/view/46868Reconfiguring History with Dialectical Images: Notes from the Work La Rabbia by Pier Paolo Pasolini2024-12-11T01:53:05+00:00Matheus Silveira dos Santossilveira.matheus@unifesp.brAna Maria Pimenta Hoffmannhoffmann@unifesp.br<p><span style="font-weight: 400;">This work presents an analysis of Walter Benjamin's book "Passagens," aiming to demonstrate the resonance of Benjamin's concepts in the ideas of Pier Paolo Pasolini. The analysis focuses on the notion of the dialectical image as a critical tool for art critique, particularly regarding the relationship between cinematic imagery and the attempt to salvage the past. Despite their distinct approaches, both authors imbue the past with revolutionary potential. This relationship is articulated through Benjamin's reflections on History, guided by the notion of the dialectical image. This concept has been reinterpreted by Georges Didi-Huberman in terms of the critical image. Thus, this research employs these concepts to critically address Pasolini's work, revealing the construction of dialectical images in his films and emphasizing the contrast between Pasolini's cinematic production and Benjamin's project in "Passagens," with the concept of the dialectical image serving as the gravitational center of this article.</span></p>2025-06-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/view/46842Nimona, uma conversa possível sobre identidades, gênero, sexualidades e diferenças2024-12-09T21:38:12+00:00André Luiz Bernardo Storinodresofia@gmail.comIvan Amaroivanamaro.uerj@gmail.comCarolina Romanazzi Freirecarolina.romanazzi@edu.unirio.br<p><strong>Resumo</strong>: Este artigo, a partir de concepções sobre identidade e diferença, busca refletir sobre a produção audiovisual “Nimona” como possibilidade de usos pedagógicos na Educação Básica para discutir questões de gênero e sexualidades. Pretende-se abordar os modos como pensar o cinema filosoficamente, aparados/as em teorias e leituras (Cabrera, 2006; Duarte, 2002; Fresquet, 2003) já existentes, que demonstram essa potência e possibilidade de diálogo, bem como as questões que permeiam os conceitos de gênero e sexualidade (Louro, 2001, 2014). Discutimos, ainda, como a animação dialoga com a construção da identidade, como constructo político, a partir da representação do diferente (Gallo, 2014; Hall, 2015) como possibilidade de resistência.</p> <p><strong>Palavras-chave: </strong>Nimona; Cinema; Gênero; Identidades; Diferenças.</p>2025-06-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/view/46713Do clarão das fogueiras ao brilho das telas:2024-11-27T16:34:59+00:00Ricardo Valimricardovalimfilosofia@gmail.comJosé Benedito de Almeida Jrjbeneditoalmeida@gmail.com<p>It's no secret to anyone that cinema has a very strong power to disseminate ideas and representations. Its reach can reach the most distant locations due to the ease with which it was adapted to other technologies, such as the internet, for example. In this journey, we can see the appropriation of cinematographic space by contemporary indigenous peoples who seek to produce and disseminate their own artistic creations. Therefore, the objective of the present article is a philosophical analysis of the self-representations of Indigenous peoples through their demarcation of cinematic spaces, in contrast to what was previously carried out by the film industry itself.</p>2025-06-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/view/46863ASSEMBLING A BRAZILIAN SPIRIT2024-12-10T23:56:29+00:00Everton Sousaevertusousa@gmail.comFrederico Osanan Amorim Limafrederico.osanan@hotmail.com<p>This article proposes an analysis of the film <em>À Meia-Noite Levarei Sua Alma</em> (1964) through the lens of Gilles Deleuze, divided into three main topics. First, it introduces the importance of editing in cinema, emphasizing how it transcends the mere reproduction of reality and enables new ways of thinking and feeling. Next, it delves into spiritual editing, inspired by expressionism, which heightens the emotional and psychological atmosphere of horror films, drawing a parallel with the impact of this technique on the prominence of Brazilian horror. Finally, it offers an analysis of <em>À Meia-Noite Levarei Sua Alma</em> (1964), focusing on how editing and expressive elements create a unique and unsettling cinematic experience, aligning with Deleuze's theories on time-image and movement-image.</p>2025-06-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/view/46845‘HUA MULAN’2024-12-11T15:15:51+00:00Izabela Jamarizajamar@gmail.comMargareth Pereira Arbuésmargaretharbues@hotmail.com<p>O presente artigo tem o objetivo de questionar os estereótipos e papéis de gênero e exaltar as lições de empoderamento feminino baseado no filme Mulan, versão live-action de 2020 da Disney e a versão Chinesa. Nesse estudo procuramos compor o problema através da análise de diversos fatores que influenciam diretamente as dicotomias masculino/feminino, a subversão dos papéis tradicionais de gênero e de empoderamento feminino. Trata-se de uma pesquisa que utiliza a abordagem qualitativa, com método documental/bibliográfico da obra de Simone de Beauvoir, Heleieth Saffioti , entre outros e da análise crítico-cinematográfica a partir da etnografia de tela do filme. A estética cinematográfica permitiu-nos verificar a existência da assimetria entre os gêneros, a divisão rígida entre o público e o privado e a submissão das mulheres ao papéis pré-estabelecidos e a quebra desses paradigmas feitas pela personagem. Destaca-se o importante estatuto e valor das mulheres, na sociedade, desempenhando um papel na promoção do despertar da consciência feminina, na cultura oriental.</p> <p><strong>Palavras-chave</strong>: Gênero – Cinema – Mulan – Feminismo - Empoderamento </p>2025-06-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/view/46865Ensino de filosofia e o cinema como recurso didático-pedagógico:2024-12-11T02:10:57+00:00Georgio Famarion Rodrigues Lacerdageorgiofamarion@gmail.comPedro Pereira dos Santospedrosantos@ufpi.edu.br<p>Despite being essential, Philosophy has historically been unstable in the Brazilian school curriculum, especially during the Military Dictatorship. According to Gramsci, the relationship between content and form is central to the teaching of Philosophy, requiring teachers to connect philosophical knowledge to the daily lives of students. Gramsci considers education to be a historical and combative process, essential for subordinates to critically appropriate the human cultural legacy. In this sense, the use of cinema as a tool in the teaching of Philosophy presents an innovative approach. Films, regardless of genre or budget, can serve as “conceptual units” that stimulate students’ critical and philosophical thinking, expanding the methodological possibilities in teaching the subject. They can contribute not only to transgressing the current hegemony, but also to enabling the emergence of a new hegemony.</p>2025-06-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/view/49191Uso de filmes, séries e documentários no ensino de filosofia:2025-06-22T19:37:02+00:00Clinger Cleir Silva Bernardesclingerjf@gmail.comSilvio José Trindade Alvimsilvio.alvim@ifes.edu.br<p><strong>ABSTRACT</strong>: This article addresses the use of audiovisual resources as a tool for teaching philosophy. It is a systematic literature review that investigates the practices of using films, series and documentaries in the context of Philosophy classes. The general objective was to map, systematize and categorize the works and methodologies applied by teachers in the area, in order to generate subsidies for teacher training. The main results reveal a notable disproportion in the field: on the one hand, a scarcity of reports on concrete pedagogical experiences and, on the other, a vast production that uses cinema as an object of theoretical reflection. To analyze this scenario, the research proposes two central concepts: that of re-addressing and Philosophical Film Analysis, which characterizes most of the articles found, in which film serves as a field for the exploration of philosophical problems. The research concludes that there is a significant gap between academic production and the sharing of practical knowledge, pointing to the need for greater appreciation and documentation of teaching practices that effectively integrate audiovisual media into the philosophy classroom.</p> <p> </p> <p><strong>Keywords</strong>: Philosophy Teaching. Audiovisual. Re-addressing. Systematic Review.</p>2025-06-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025